Toyota RAV44WD: stoer de paden op

Getty Images

In ons land is een door vier wielen aangedreven auto zelden écht nodig: daarvoor is ons wegennet te goed. Toch is de 4x4 of 4WD (Four Wheel Drive) populair. Hij geeft een gevoel van vrijheid en avontuur en heeft meer grip op de weg dan een door twee wielen aangedreven auto. PLUS ging voor u met deze auto de weg op.

4WD voor op asfalt

Dat de 4WD een stukje braakliggend terrein aankan, is mooi meegenomen. De geteste Toyota RAV4 is er ook al 2WD. Die iets schoner en zuiniger, maar heeft toch dezelfde stoere uitstraling en is daarom het overwegen waard voor wie alleen over het asfalt rijdt. Caravan-bezitters zijn echter wel gebaat bij een 4WD, omdat zo'n auto meer gewicht mag trekken en dit ook veel soepeler doet. De geteste uitvoering is er vanaf €34.290.

Getty Images


Toyota RAV4 4WD 2.0 VVT-iCVT -automaat

  • Motorinhoud 1987cc
  • Vermogen 151 pk
  • Gemiddeld verbruik 1 liter op 13,9 km
  • Energielabel C
  • CO2-uitstoot 167g/km
  • Afmetingen (lxbxh) 45 x 185 x 166 cm
  • Gewicht 1465 kg

Prijs Toyota RAV4: vanaf €33.990
Prijs van geteste 4WD 2.0 VVT-i vanaf €34.290

Het testteam van deze maand:

Pluslezer
Voor zijn pensioen was Henry van Herpen (66) machineontwikkelaar. Nu maakt hij nieuwsfoto's voor de lokale kabelkrant. Met zijn Kia C'eed-Wagon uit 2013 (en zijn caravan) rijdt hij 15.000 km per jaar.

De professional:
Michael Bleekemolen (64) was Formule 1 coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto. 

Getty Images

Het oordeel en de bevindingen

Oordeel van de Pluslezer
Of de Toyota RAV4 bij Henry in de smaakt valt, maakt hij duidelijk aan de hand van tien plus- en minpunten:
+ Rijdt comfortabel.
+ Veel ruimte.
+ Makkelijke, hoge instap.
+ Snel neerklapbare achterbank.
+ Voldoende vermogen in eco-stand.
+ Reservewiel in de auto.
- Navigatie kan beter en het beeldscherm spiegelt.
- Elektrische 5de deur is traag.
- Sommige bedieningsknoppen zitten onhandig en zijn onverlicht.
- Portiergreep linksvoor binnen zit wat ongelukkig.

''Ik heb erg prettig gereden in de Toyota. Hij is ruim: groot genoeg om bijvoorbeeld een fiets achterin mee te nemen. De automaat schakelt goed en de motor is heel soepel, stil en pittig, ook in de zuinige eco-stand. De auto heeft waarschuwingslampjes in de buitenspiegels die oplichten als zich iemand in de dode hoek bevindt. Maar de spiegels zijn zo groot dat er amper een dode hoek is.''

Het detail
''Heel handig is de achteruitrijdcamera. Op een beeldscherm kun je zien waar je naartoe gaat. Dit is hetzelfde scherm als van de navigatie. Twee lijnen op het scherm geven aan hoe je gaat rijden. Die lijnen draaien mee met het stuur. Een uitkomst!

Het oordeel van de professional
Oud formule 1 coureur Micheal Bleekemolen laat in tien punten zijn oordeel over de auto zien.
+ De Toyota RAV is heel ruim.
+ Het is een comfortabele auto, zeker voor langere afstanden.
+ Vierwiel aandrijving is altijd handig.
+ De auto heeft veel goede, nuttige extra's aan boord.
+ Ondanks de grote afmetingen rijdt de RAV toch makkelijk.
+ De remmen zijn zeer goed.
+ Het concept van de 4WD is al wat ouder, maar daardoor wel goed doorontwikkeld.
+ Er is weinig motorgeluid te horen in de auto.
+ In de auto lig een 'thuiskomertje' (reserveband)
- Het motorvermogen is iets beneden de verwachting.

''De Toyota RAV heeft een hoge en makkelijke instap. De auto zit vol bergruimtes en is daarom ook een prettige reiswagen, met veel ruimte voor alle 5 de inzittenden. De bagageruimte is zeer praktisch en ruim. Er is zelfs een reservewiel aan boord, iets wat steeds zeldzamer wordt bij moderne auto's. Prettige extra's zijn de piep die je hoort als je over de witte lijn gaat op de snelweg, en de blindehoek-monitor. Verder kun je ook een sportstand inschakelen die de verdeling tussen de voor-en achterwielaandrijving regelt. Leuk, maar veel de leek nauwelijk voelbaar.''

De motor van de RAV is volgens de tabellen zuinig, maar omdat de auto eigenlijk weinig voelbaar vermogen heeft, ga je al snel het gaspedaal wat dieper intrappen en extra brandstof verbruiken. Op de wegligging en de remmen valt niets aan te merken. Alles bij elkaar genomen is het een prima en complete auto, zeker als je vaak langere ritten maakt.

De concurrentie

Honda CR-V

  • Meervermogen dan de testauto 155 pk
  • Dezelfde lengte
  • Gemiddeld verbruik 1 op 13,5
  • C-label, 173g CO2/KM
  • Vanaf €37.490

Mazda CX-5SkyActiv 2.0 4WD

  • 160 pk
  • 3cm korter
  • Gemiddeld verbruik 1 op 11,9
  • B-label, 155g CO2/KM
  • Vanaf €35.240

Ford Kuga 1,6 EcoBoost 4WD

  • 182 pk
  • Circa 5cm kleiner
  • Gemiddeld verbruik 1 op 13
  • D-label 179g CO2/KM
  • Vanaf €43.745


Autowijzer

Dagje oefenen
Onzeker achter het stuur, voor nu het vaak glad is op de weg? Dan kan een rijvaardigheidstraining enorm helpen. Het is erg leuk om te doen en de kosten vallen reuze mee. De ANWB biedt een cursus aan vanaf €129 p.p. Ook andere aanbieders (zoals Safety Experience Center, Prodrive Training en Traffic Control) hebben goede opleidingen en aanbiedingen. In de volksmond wordt de rijvaardigheidstraining overigens vaak een 'antislipcursus' genoemd, maar dat doet de training absoluut tekort.

Getty Images


Supersnelle winterketting
In de meeste wintersportlanden moeten automobilisten verplicht sneeuwkettingen bij zich hebben en gebruiken bij sneeuw op de weg. De Pewag Snox legt dankzij de snelsluiting binnen een paar minuten op de band en kun je ook weer in een hand-omdraai verwijderen. Verkrijgbaar in de meeste bandenmaten, o.a. via www.sneeuwkettingen.com

Slimme auto's waarschuwen elkaar
Ford experimenteert met een lampje in het dashboard dat oplicht als een andere auto plotseling of fors remt. De remmende auto zendt een signaal uit dat het lampje activeert in de auto's eromheen. Deze bestuurders kunnen dan alvast vaart minderen. 

Getty Images

Plustest

Benieuwd naar andere testen van Plusonline? Plus testte ook de volgende auto's

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine