Verborgen kosten bij autopolissen

Getty Images

Bij veel autoverzekeraars worden klanten achteraf verrast met extra administratiekosten. Dat kan oplopen tot vele tientjes per jaar, beweert vergelijkingssite Pricewise uit onderzoek.

Autoverzekeraars hanteren verschillende extra kosten. De vier meest voorkomende zijn poliskosten, prolongatiekosten, wijzigingskosten en kosten voor tussentijdse beëindiging. De internetverzekeraars vormen een uitzondering: zij brengen geen extra kosten in rekening.

Poliskosten

Voor het aanmelden en opmaken van een polis van de auto bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) worden poliskosten gerekend. De meeste autoverzekeraars vragen 6 tot 15 euro.

Wijzigingskosten

Als u uw dekking wijzigt van allrisk naar WA Plus, trakteert een aantal verzekeraars u onverwacht op zogenoemde wijzigingskosten. De kosten kunnen bij een aantal verzekeraars oplopen tot 10 euro. Ook voor een kenteken- of adreswijziging betaal je soms extra.

Prolongatiekosten

Autoverzekeraars rekenen bij elke termijnbetaling administratieve kosten. Deze kosten worden ook wel incassokosten, prolongatiekosten of beheerskosten genoemd. Deze kosten kunnen dus per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar zijn. De laagste prolongatiekosten bedragen €1,21 per termijn, de hoogste €3,03 per termijn.

Royementskosten

Wie een verzekering tussentijds opzegt, moet meestal beëindigingskosten of 'royementskosten' betalen. Niet alle verzekeraars zijn daar even duidelijk over. Een voorbeeld hiervan is de ANWB, die in de polisvoorwaarden schrijft: “Bij beëindiging van de verzekering ontvangt u over de niet verstreken termijn van de verzekering, onder aftrek van administratiekosten, premie terug.” Wie tussentijds zijn verzekering opzegt, moet dus administratiekosten betalen. Ook als dat na 3,5 jaar gebeurt.

Hierover communiceert de verzekeraar niet actief. De kosten worden alleen genoemd op de website van de ANWB (€17,50). De royementskosten bij autoverzekeraars liggen tussen de 15 en 20 euro.

'Niet meer van deze tijd'

“Die extra kosten voor verzekerden vormen een flinke bron van inkomsten voor de verzekeraars”, zegt directeur Hans de Kok van Pricewise. “Vroeger waren die extra kosten heel gebruikelijk. Daar moesten allerlei tijdrovende handelingen voor worden verricht. Tegenwoordig zijn de polissen, processen en systemen allemaal gedigitaliseerd. De heffingen zijn dus eigenlijk totaal overbodig en niet meer van deze tijd.”

Volgens De Kok moeten alle autoverzekeraars hun kosten voortaan verpakken in de premie. “Alleen dan kunnen mensen alle polissen goed en eerlijk vergelijken, dat voorkomt vervelende verrassingen. Wij vinden het klantonvriendelijk dat er nog steeds verzekeraars zijn die verborgen kosten rekenen als iemand wil stoppen met zijn polis.”

Bron: Pricewise

Dit zijn de 10 populairste auto's van vroeger

Auteur 
Bron 
  • Pricewise