Gelukkig was er Nadia
Mijn vrouw en ik hebben al meer dan 25 jaar een beleggingsrekening bij Robeco. Die staat op naam van mijn vrouw, want de eerste inleg bestond uit een haar toegevallen erfenis. Ik werd gemachtigde. Dan kon ik snel en gemakkelijk alles online regelen.
U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.
Televisiepersoonlijkheid mr. Frank Visser (71) geeft met zijn maandelijkse column in Plus Magazine een kijkje in de keuken van de rechtspraak.
Dat is altijd goed gegaan – totdat Robeco besloot alles overhoop te gooien vanwege verplichte identificatiecontroles en het oog op ons viel. Op barse toon werd ons aangezegd een speciale app te downloaden. Daarvoor moesten we foto’s van onszelf nemen, frontaal en van opzij. Ook moesten we ons paspoort inscannen, met weer een foto van de pasfoto. Zo niet, dan zou het gebruik van de rekening worden beperkt. Wij gehoorzaamden en leunden ontspannen achterover.
Ten onrechte, zo bleek. Want de website bleef waarschuwen: u wordt geblokkeerd! Ik stuurde een aantal e-mailberichten, die onbeantwoord bleven. Eindelijk iemand aan de lijn. “Nee, de identificatie is mislukt. Het moet opnieuw.” Zo gezegd, zo gedaan. Maar de blokkade bleef bestaan.
Na vele telefoontjes weer nieuwe info. “U en uw vrouw hebben hetzelfde e-mailadres. Dat kan echt niet, zoals u snapt. U zult dus een nieuw e-mailadres moeten opgeven voor uzelf.” Ik geef het e-mailadres van mijn vrouw op. Stom natuurlijk, want nu heeft zij mijn e-mailadres en ik dat van haar. Maar goed, de computer accepteert het.
Nog is het niet in orde. Als gemachtigde moet ik opnieuw de identificatieprocedure doorlopen. Waarom? Geen info. Eindelijk weer een medewerker aan de lijn, die me erdoorheen helpt. En ja hoor, op de e-mail van mijn vrouw krijg ik de melding dat het gelukt is. Hoewel? De blokkade blijft op de rekening.
Weer gebeld. “Heeft u de melding op de website dan niet gelezen?”, klinkt het vermoeid. “De Robecorekening van uw vrouw is gekoppeld aan een en/of-tegenrekening bij de ING. Uw vrouw moet een nieuwe bankrekening openen, op haar eigen naam.” “Kan ik die hele Robeco-rekening niet beter opheffen?”, vraag ik met verstikte stem. De medewerker moet lachen. Hij weet dat dit me van zijn leven niet gaat lukken. Maar hij heeft een list bedacht. “Wat u misschien kunt doen, is uzelf als tweede rekeninghouder opgeven”, zegt hij. “Want dan mag u wel een en/of-tegenrekening aanhouden.” Hij stuurt me het betreffende formulier.
Een beetje opgelucht, maar wantrouwig, begin ik met invullen. Ik moet mijn e-mailadres invullen. Daar gaat het fout. Ik vul per ongeluk mijn eigen e-mailadres in – dat bij Robeco dus wordt gebruikt voor mijn vrouw. Dat gaan ze nooit accepteren, weet ik. Ik denk Robeco te slim af te zijn en verander op de website het e-mailadres van mijn vrouw door dat van mij. En als ik dan later mijn adres weer vervang door dat van mijn vrouw, klopt alles weer. Toch?
Ik hoor ze schaterlachen bij Robeco. De computer accepteert dat niet – hoewel een foutmelding dit keer achterwege blijft. Dat moet je zelf maar ontdekken. Maar erger is dat ik nu opeens helemaal niet meer kan inloggen op de website. Kennelijk vermoedt de computer een grootschalige fraude. Maar dat is gissen, want zoals u inmiddels weet: bij Robeco laten ze je dat niet weten.
Met trillende stem Robeco gebeld. Eindelijk een vriendelijke dame aan de lijn. Ze heet Nadia. “Ik ga u helpen, mijnheer Visser”, zegt ze. Ik vertel het hele verhaal. Binnen de kortste tijd heeft ze alle problemen opgelost.
Ik gun elke Robeco-klant een Nadia. Kennelijk verdenken ze me van grootschalige fraude
Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.