Vraag van de week
Bij een ouderen-evenement in Almere heb ik een kortingsbon gewonnen voor een nieuw matras. Met flinke korting hebben we die matras gekocht, maar bij thuiskomst hadden we toch spijt. Kunnen we nog van de koop af, we hebben toch acht dagen bedenktijd?
De matrassenfirma heeft wel een erg originele manier gevonden om u naar de winkel te lokken. De daar door u gedane koop is helaas niet zomaar te annuleren. De winkel heeft ongetwijfeld leveringsvoorwaarden waarin ze u annuleringskosten van 30 of misschien zelfs 50 procent in rekening brengen als u de koop ongedaan maakt. Of die kosten terecht zijn, doet er niet toe. Door de koop te sluiten, hebt u zich verplicht om de matras af te nemen tegen de overeengekomen prijs.
Het zou anders zijn geweest als de matrassenwinkel onaangekondigd (dus niet na eerst een afspraak gemaakt te hebben) bij u aanbelt en u weet te overtuigen van het doen van een koop. In dat geval is sprake van colportage en kunt u de koop binnen acht dagen ongedaan maken. Ook als u een zogenoemde koop op afstand sluit via internet of de telefoon hebt u bedenktijd; veertien dagen in dat geval. Maar gaat u op eigen initiatief een winkel binnen en doet u daar een aankoop, dan bent u daar vrijwillig en is een gesloten koop een koop. Bij de koop moet u zich houden aan de verplichtingen zoals de genoemde annuleringskosten en het betalen van de overeengekomen prijs. De firma heeft vervolgens de verplichting het gekochte te leveren en te zorgen dat het gekochte aan het beloofde en de verwachtingen voldoet.
De enige mogelijkheid de u hebt om zonder annuleringskosten de koop te annuleren, is dat u kunt aantonen dat u bij of voor de koop de genoemde leveringsvoorwaarden niet ontvangen hebt. In dat geval hoeft u zich er ook niet aan te houden. Een firma die echter zo sluw is om u met een ‘prijsje’ naar de winkel te lokken zal deze fout waarschijnlijk niet maken. Helaas!
Nico van Scheijndel werkt als juridisch/fiscaal adviseur voor onder andere de Plustelefoon. Daarnaast houdt hij zich met name bezig met de afwikkeling van nalatenschappen, als executeur, boedelgevolmachtigde of adviseur vanuit zijn bedrijf Akto, uw erfcoach en meer www.akto.nu. Nico van Scheijndel is medeauteur van de almanak Erven en Schenken van Plus Magazine.