De caissières van twee filialen van Albert Heijn gaan volgend jaar beter op ouderen letten. Zij worden opgeleid om vergeetachtigheid, verwarring of verwaarlozing te signaleren.
Opvangen
Het gaat om Albert Heijn-supermarkten in de Haagse wijken Loosduinen en Escamp. Merken de winkelmedewerkers dat een klant op leeftijd vergeetachtig wordt of om een praatje verlegen zit, dan is er in de winkel een vrijwilliger van een zorgorganisatie aanwezig om hem op te vangen. En mocht het nodig zijn, kunnen ze diegene doorverwijzen naar de huisarts.
Maatschappelijke betrokkenheid
Supermarketmanager Linda Nooteboom van het Albert Heijn filiaal in Loosduinen ziet de extra service als het voortborduren op de ouderwetse buurtwinkel waar klanten hun verhaal kwijt konden. De extra service is volgens haar een voorbeeld van 'eigentijdse maatschappelijke betrokkenheid van ondernemers'.
Eerder presenteerde gemeente Doorn (provincie Utrecht) al een ‘dementievriendelijke’ AH-vestiging, waar ouderen die vergeten iets af te rekenen extra aandacht krijgen.
Cursus
De caissières van de Haagse filialen gaan in januari op een cursus van zorgprofessionals, zodat ze beter kunnen herkennen wanneer het niet goed gaat met klanten op leeftijd. Vervolgens zijn caissières in staat om te signaleren of bepaalde klanten zich opeens meer terugtrekken of juist meer praten. Dat hun lippen droger zijn, hun kleding slordiger wordt of dat ze meer moeite krijgen met pinnen of het inpakken van hun boodschappen.
Tweets about ouderen albert heijn
Brief van de dag. @volkskrant pic.twitter.com/qLmYaT0Lbv
— Margriet Oostveen (@Oostveenm) December 17, 2015
- Volkskrant