Dit haten we: de top 10 grootste hotelirritaties van reizigers
Als we op vakantie gaan, willen we het liefste een schoon en comfortabel hotel. Helaas valt op de ervaring vaak wat aan te merken. Samen met Columbus Travel onderzocht Plus Magazine wat ons als Nederlandse reizigers het meest stoort tijdens een hotelverblijf. De resultaten spreken voor zich: viezigheid, herrie en beestjes worden het meest verafschuwd.
Dit onderzoek werd uitgevoerd i.s.m. Columbus Travel.
Verschil tussen jong en oud
Hoewel viezigheid de grootste ergenis is bij álle leeftijdsgroepen, zijn er ook duidelijke verschillen. Jongeren onder de twintig hechten belang aan comfort, zoals een goede matras, extra beddengoed of kussens, terwijl zeventigplussers vooral prijs stellen op een omgeving zonder teveel lawaai. Vieze beestjes zijn de grootste nachtmerrie voor twintigers, en slecht werkende douches staan met stip bovenaan de ergernislijst van dertigers.
1. Vieze kamer (49.7%)
Met afstand op nummer #1 van de grootste irritaties: een vieze kamer. Van een plakkerige vloer tot beddengoed dat ruikt alsof het niet eens is verschoond – het komt regelmatig voor. Met name hele vieze badkamers wekken irritatie: ‘Er lagen haren in de douchebak, en de wastafel leek weken niet gepoetst,’ Ook vieze hotelkamers zijn een veelgehoorde klacht: stofnesten, muffe geuren en vlekken op het tapijt maken een slechte eerste indruk. En dan is er nog beddengoed. Een respondent vertelt: ‘Ik trof ooit een bed vol kruimels aan, alsof de vorige gast daar een picknick had gehouden.’ Schoonmakers, aan het werk!
2. Slecht geïsoleerde, gehorige kamers (36.6%)
Dit is één van de grootste ergernissen onder vijftigplussers. Wie denkt rustig te kunnen slapen, komt bedrogen uit in een kamer met slechte geluidsisolatie. Luide gesprekken en gelach, muziek van de buren, tikkende hakken... Eén reiziger deelt: ‘Het allerergste? Buurtgeluiden die doen denken aan een concertzaal – en niet in de positieve zin.’ Oordoppen meenemen is sowieso een aanrader, je weet maar nooit.
3. Beestjes (34.8%)
Dit wil niemand meemaken, maar helaas is het een veelvoorkomende ergenis. Kakkerlakken, muizen, bedwantsen. Een respondent beschrijft: ‘Ik hoorde 's nachts geritsel en zag kakkerlakken onder het bed lopen. Geloof me, dat is geen prettig geluid.’ Vooral jongeren raken danig overstuur van een ongenode gast in de hotelkamer.
4. Slecht werkende douches (25.2%)
Als je na een lange reis aankomt in je hotelkamer, is een douche vaak het eerste waar je aan denkt. Maar veel mensen worden getrakteerd op een koude straal, een lekkende douchekop of een constant gedruppel. ‘We moesten de douchekop met een haarelastiekje vastzetten, anders bleef hij naar beneden zakken,’ vertelt een respondent. Een ander klaagt: ‘Het water werd of ijskoud of loeiheet. Geen tussenweg.’ Meestal bepaalt de kwaliteit van de douche hoe fijn de gast het verblijf vindt; het is een belangrijke factor bij hotelrecensies.
5. Ramen die potdicht zitten (21.4%)
Even een raampje openzetten moet kunnen, maar helaas is dit niet in elk hotel mogelijk. ‘Ik had een kamer met ramen die helemaal niet open konden, wat vooral vervelend was na een warme dag,’ klaagt een respondent. Een andere reiziger vertelt: ‘De airco werkte slecht en de ramen zaten op slot. Ik heb me nog nooit zo opgesloten gevoeld.’ De cijfers weerspiegelen dat: hotels met niet te openen ramen scoren doorgaans slecht.
6. Raamloos, of kamer met uitzicht op muur (21.3%)
Als je wakker wordt staar je liever niet als eerste naar een kale muur. Toch komt het voor. ‘Ik had een kamer in Zuid-Afrika zonder raam. Alsof je opgesloten zat in een bunker,’ vertelt een reiziger. Mensen houden van daglicht, en een raamloze kamer scoort zelden een voldoende.
7. Airconditioning defect (14.9%)
Een airconditioning die herrie maakt, of erger nog, te hoog of te laag staat. Eén respondent klaagt: ‘De airco maakte zó’n herrie dat ik hem moest uitzetten, maar toen werd het zo heet dat ik geen oog dichtdeed.’ Niet-instelbare airco’s zijn ook een grote ergenis. Vooral in warme klimaten - zoals in Spanje of Marokko - zijn airco's een must-have om comfortabel te kunnen slapen.
8. Misleidende hotelafbeeldingen (13.3%)
Foto's komen vaak helaas niet overeen met de werkelijkheid. ‘Het leek op de foto’s een droomlocatie, maar het was een nachtmerrie,’ aldus een respondent. Na de teleurstelling volgt vaak woede, het is over het algemeen een slecht idee om klanten voor het lapje te houden.
9. Armoedig ontbijtbuffet (13%)
Een lekker ontbijtje kan veel goedmaken, maar ook de laatste nagel zijn in de kist. ‘We hadden ons verheugd op een uitgebreid buffet, maar het enige wat er stond was oud brood en jam,’ klaagt een respondent. Echter, een hotel met een degelijk ontbijtbuffet scoort doorgaans goed.
10. Kamer kan niet (goed) verduisterd worden (12%)
Vooral in grote steden waar veel lichtvervuiling is, worden gordijnen als belangrijk ervaren. ‘Ik werd wakker door het eerste ochtendlicht omdat de gordijnen niet goed sloten,’ vertelt een reiziger. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat je als reiziger standaard een slaapmasker moet meenemen, maar voor velen is het de beste oplossing.
Irritaties die weinig mensen storen
Het is duidelijk dat onze lezers flexibel zijn in het accepteren van kleine ongemakken, zolang hygiene en de grote zaken - zoals stilte en goed werkende douches - maar in orde zijn. Kruipen er beesten rond en wordt er niet goed schoongemaakt, dan kan een hotel het verder schudden.
Maar niet alles is even erg. De afwezigheid van een waterkoker of koffiezetapparaat (9.4%) staat nog net bovenaan deze lijst van ‘klein leed’. ‘Ik miste ’s ochtends mijn kopje koffie op de kamer, maar ach, dan haal je het toch beneden?’ lijkt de instelling van veel gasten.
Kleine ongemakken, zoals ontbrekende lichtknoppen bij het bed (8.8%) of een douchekop die niet verstelbaar is (8.1%), worden niet beschouwd als doorslaggevend. Ook een te luide minibar (7%) of een bed dat eigenlijk net te kort is (5.6%) leidt zelden tot een slechte review. Een vieze afstandsbediening (4.7%), een minibar waar je geen eigen drankjes in kwijt kunt (3.1%) of het ontbreken van een strijkijzer (0.5%) of lijken geen negatieve gevolgen te hebben voor de ervaring. Ook ‘de minibar is te duur’ wordt slechts door 1.8% van de respondenten genoemd.
Over het onderzoekDit onderzoek naar hotelirritaties werd uitgevoerd door Columbus Travel i.s.m met Plus Magazine. Via een uitgebreide online survey werden Nederlandse reizigers gevraagd naar hun grootste frustraties tijdens een hotelverblijf. In totaal namen 1.820 respondenten deel, verdeeld over verschillende leeftijdsgroepen. Deelnemers kregen de mogelijkheid om te stemmen op een lijst met veelvoorkomende irritaties en daarnaast hun eigen ervaringen en anekdotes te delen. De resultaten bieden niet alleen inzicht in de meest voorkomende ergernissen, maar ook in opvallende verschillen tussen leeftijdsgroepen en individuele voorkeuren. Het onderzoek geeft een helder beeld van wat voor reizigers belangrijk is – en hoe hotels hun dienstverlening kunnen verbeteren. |
- Columbus Travel