Om het vertrouwen van toeristen in de coronacrisis te winnen, treffen vele vakantiebestemmingen maatregelen om te zorgen dat die een zorgeloze vakantie kunnen beleven. Voor extra zekerheid is er vaak ook een gratis coronaverzekering. Hier bijvoorbeeld:
In Oostenrijk wordt hard gewerkt om te zorgen dat het komende winterseizoen niet in het water valt. De populaire wintersportregio Paznaun-Ischgl heeft bijvoorbeeld een pakket maatregelen samengesteld. Een van de meest opvallende is het verbod op après-ski. Overvolle skibars bleken begin dit jaar namelijk een belangrijke corona-infectiehaard. Verder moeten medewerkers in het toerisme zich laten testen en moeten gasten een recent en negatief testresultaat laten zien. Zo niet, dan kunnen ze zich vrijwillig ter plekke laten testen. Alle plekken waar toeristen komen, zoals skiliften, sportwinkels en skibussen, worden voortdurend gedesinfecteerd. Het liftpersoneel moet voorafgaand aan elke werkdag een temperatuurmeting ondergaan. De wachtruimten worden aangepast om opeenhoping van skiërs te voorkomen.
De zeer populaire Canarische Eilanden – waarvoor op 27 augustus de code oranje ofwel ‘alleen noodzakelijke reizen – geldt – biedt als eerste vakantiestreek in Spanje al zijn gasten een coronaverzekering aan. Die omvat de terugvlucht, kosten van een eventuele quarantaine en medische kosten. Voorlopig duurt die regeling een jaar.
Dit Spaanse voorbeeld is nu gevolgd door Portugal. Iedereen die op vakantie gaat naar dit Zuid-Europese land kan de speciale coronaverzekering afsluiten op portugaltravelinsurance.com.
Op Aruba (waarvoor momenteel code oranje ofwel ‘alleen noodzakelijke reizen’ geldt) moeten toeristen verplicht zo’n coronaverzekering aanschaffen. Ook is hij niet gratis: hij kost 15 dollar per dag.
De Dominicaanse Republiek, een van de meest geliefde bestemmingen in het Caribisch gebied vanwege zijn mooie all-inclusive resorts, biedt buitenlandse gasten tot december gratis een coronaverzekering aan. Die dekt zaken zoals medische kosten, hotelkosten wanneer het verblijf gedwongen moet worden verlengd en eventuele kosten als de terugvlucht moet worden omgeboekt. Medewerkers in het toerisme moeten aan strenge procedures voldoen om besmetting te helpen voorkomen. Ook worden ze regelmatig getest op corona.
Cruisemaatschappijen worden extra hard getroffen door de coronacrisis. De meeste van hun schepen liggen stil. Voor onze Noordzeekust kun je ze bijvoorbeeld zien liggen, als trieste getuigen van deze wereldwijde crisis. Tegelijkertijd zitten de rederijen niet stil. Het Italiaanse Costa Cruises zegt bijvoorbeeld als allereerste cruisemaatschappij een certificering te hebben gekregen voor een maatregelenpakket dat infecties aan boord helpt voorkomen en verspreiden. Voorafgaand aan de eerste afvaart van de Costa Deliziosa op 6 september vanuit het Italiaanse Triëst worden alle gasten getest op corona. Costa doet voorlopig om veiligheidsredenen uitsluitend havens in Italië aan. Andere rederijen, zoals Holland America Line, varen nog helemaal niet uit.
Ook reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen bieden hun passagiers een coronaverzekering. Van de airlines voorlopig alleen Emirates en Virgin Atlantic, maar naar verwachting zullen anderen dit voorbeeld volgen. Reisorganisatie TUI, de grootste van Nederland, biedt onder de kop ‘Covid Care service’ zijn klanten zonder meerkosten een verzekering die onder meer 24 uur per dag medische assistentie per telefoon, de kosten van een coronatest, medische hulp, quarantainekosten voor het hele gezelschap en eventuele repatriëring omvat.