Afgelopen weekend was het weer raak bij ING, een iDeal-storing, zodat klanten tijdelijk niet via hun eigen bank konden betalen bij internetwinkels. Wie vóór het shoppen zekerheid wil, kan voortaan even kijken op het iDeal-dashboard, een speciale website over de werking van iDeal.
Soms is de uitval van iDeal te wijten aan onderhoud dat al vooraf bekend is. Ook dit geplande onderhoud staat op het iDealdashboard. Verder is te zien dat ING al jaren achterblijft in de beschikbaarheid van iDeal. Kleine banken doen het daarentegen uitstekend. Knab, Friesland Bank, Van Lanschot Bankiers, Triodos Bank en SNS-ASN-Regiobank hebben allemaal een score van boven de 99 procent. Ook ABN Amro voldoet met 99 procent beschikbaarheid aan de gestelde norm. Rabobank blijft steken bij 97,3 en ING bij 95,9 procent. Het iDEAL-dashboard is een initiatief van Thuiswinkel.org en Oranje Casino.
Populair
Ondanks de problemen met het online betaalsysteem, blijft het gebruik van iDeal groeien. In april, de maand waarin verschillende banken storingen hadden, lag het aantal iDeal-betalingen bijna 20 procent hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Bovendien is het verreweg het populairste betaalmiddel op internet. Meer dan de helft van de webshoppers gebruikt het liefst iDeal.
Oplossing
Juist omdat iDEAL voor zowel webwinkels als consumenten zo belangrijk is, hakt een storing er hard in. De brancheorganisatie van webwinkels Thuiswinkel.org heeft daarom bij de Tweede Kamer betoogd dat de consument altijd en overal moet kunnen betalen. De organisatie vindt dat de beschikbaarheidsnorm omhoog moet naar 100 procent, maar is tegen extra regels, die De Nederlandsche Bank voorstelt. De DNB pleit voor extra toezicht. Volgens Thuiswinkel.org kost dat alleen maar extra geld, kosten waarvoor de consument gaat opdraaien.
Schadevergoeding
Zakelijke klanten van ING kunnen de schade die zij hebben geleden door een storing claimen bij de bank. ING behandelt iedere claim afzonderlijk. Voor klanten is er geen mogelijkheid tot schadevergoeding. Zij moeten het de volgende keer maar weer proberen of een keer op een andere manier betalen, is de gedachte.
De Consumentenbond pleit voor een wettelijke compensatieregeling bij storingen in het elektronisch betalingsverkeer. De bond roept de minister van Financiën en de Tweede Kamer op om een compensatieregeling in te voeren vergelijkbaar met de energiemarkt. Daar hebben klanten recht op €35 schadevergoeding als de stroom is uitgevallen, ongeacht of ze zelf schade hebben geleden. Een soortgelijke compensatieregeling zou voor banken een extra prikkel vormen om nieuwe storingen te voorkomen.
Voorstanders van een compensatieregeling zeggen dat de bankensector er alle belang bij heeft dat klanten vertrouwen hebben in online betalen. Het alternatief – betalen via overschrijvingsformulieren – is door de banken zelf immers uit de markt geprijsd. Anderen zeggen dat klanten helemaal geen financieel nadeel ondervinden van een storing en daarom ook geen compensatie nodig hebben.
- geldenrecht.nl