Consumenten plakken nog graag zegeltjes

Oude gewoonte van knippen en plakken blijft

Getty Images

Bijna driekwart van de Nederlanders (74%) maakt gebruik van spaarsystemen bij (online) winkels, zoals Airmiles en spaarpunten van Douwe Egberts.

Dat blijkt uit recent onderzoek dat Shopkorting heeft laten uitvoeren. Shopkorting is een website, waar mensen extra korting kunnen  krijgen op hun online aankopen. Opvallend aspect aan de spaaracties, waar supermarkten de komende weken  weer volop mee komen, is dat consumenten zich het zegeltjes plakken niet een twee drie laten afpakken. Digitale alternatieven met een actiepas of mobiele telefoon,  zijn nog niet populair. Wereldwijd gaat ‘veruit het grootste deel’ van de acties nog met zegeltjes.

Trouwe spaarders

Nog altijd knipt 63% van de Nederlanders ‘waardepunten’ uit een pak koffie of koffiepads.  Van Douwe Egberts. Tweehonderd punten zijn 1 euro waard. Op een pak met 36 pads zitten 20 punten. Voor  een nieuw pak Senseo heb je 750 punten nodig. Je kunt altijd bijbetalen. Veel mensen hebben duizenden punten  in de keukenla liggen. Ze knippen trouw uit, maar hebben geen idee hoeveel het er eigenlijk zijn.

Sparen wordt doorgegeven

Volgens DE Master Blenders, zoals het koffieconcern voluit heet, past het knippen, sparen en inwisselen nog heel erg goed bij het merk. "Het zit zo verweven in de Nederlandse cultuur en is er écht een onderdeel van geworden;  wij geloven er nog steeds in. Het sparen gaat over van generatie op generatie. Je oma spaarde, je moeder spaarde en ‘jij’ spaart nu zelf ook; 40% van onze spaarders spaart voor iemand anders", zegt het bedrijf.

Nog meer korting via cashback platform

Wie kortingen ‘tot 70 procent’ in (web)winkels niet voldoende vindt, kan zich inschrijven op zogenaamde  cashback platforms. Daar kunnen mensen op alle kortingen die vooral kledingwinkels al bieden,  nog eens extra korting krijgen. Marktleider is Shopkorting, waar 300.000 mensen zijn ingeschreven. Met 1700 shops heeft Shopkorting al zaken gedaan, zoals Wehkamp, Zalando, V&D of C&A. Volgens directeur Robin de Vries zijn Nederlanders erg gericht er het beste uit te halen. Ze zoeken echt naar kortingsacties. In België doen we hetzelfde als hier, maar die lopen er toch minder warm voor."

Groot aanbod

Volgens De Vries hebben webwinkels nog wel harder spaar- en kortingsacties nodig dan gewone winkels, omdat ze zo vluchtig zijn. "Mensen hebben misschien wel bij vijftien winkels een account en krijgen dan misschien ook wel vijftien keer in de week een nieuwsbrief of een aanbieding in de mail. Dat is gewoon teveel, daar hebben ze geen zin in. Wij brengen al die aanbiedingen als het ware onder een dak en zorgen bovendien voor een extra korting. Wij zijn als het ware het winkelcentrum."

Sparen tegen de beste rente? Gebruik de vergelijker van PlusOnline >>

Auteur