De grote banken zetten massaal in op digitalisering, maar het aantal klanten dat op de oude, ‘papieren’ manier wil bankieren wordt onderschat. Er zijn verschillen per bank, maar ongeveer één op de drie 66-plusser bankiert nog gewoon op papier.
Dat meldt de Volkskrant op basis van door de banken zelf verstrekte cijfers. Deze cijfers staan haaks op eerdere berichten over de opmars van bankieren via de smartphone of computer. Eerder stelde ING bijvoorbeeld dat "99 procent van onze klantcontacten door digitale kanalen" loopt. Maar daarmee bedoelde de bank bijvoorbeeld ook het af en toe raadplegen van een app. Echt volledig digitaal bankieren, doen veel minder mensen, blijkt uit het onderzoek van de Volkskrant. Ook ABN Amro schermde eerder met cijfers dat "90 procent van de klanten ouder dan 65 jaar gebruikmaakt van internetbankieren". In werkelijkheid is dat slechts 70 procent. Rabobank telt, op basis van de eigen cijfers, de minste digitale klanten, maar hanteert iets strengere definities.
KBO-PCOB: veel klachten
Ouderenbond KBO-PCOB is niet verbaasd over deze cijfers. De bond zegt vele klachten te ontvangen over met name de ING. Deze bank schafte onlangs de nog veel gebruikte papieren TAN-Codes af. Zo worden gebruikers min of meer gedwongen over te stappen naar de app op de mobiele telefoon of een scanner. Ook periodieke overschrijvingen zijn voor ‘papieren’ klanten bij de ING niet langer mogelijk. Dat kan alleen nog digitaal. Maar volgens de bond blijven honderdduizenden ouderen, laaggeletterden en slechtzienden aangewezen op afschriften en acceptgiro’s.
Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer heeft de banken al gevraagd rekening te houden met deze groepen. Wat de banken met dit verzoek gaan doen is nog niet duidelijk, maar veel banken bieden al wel extra cursussen aan voor iedereen die zich het digitaal bankieren alsnog eigen wil maken.