Aegon moet schadevergoeding betalen
Een klant die ten onrechte denkt dat hij een spaarproduct heeft gekocht, maar in werkelijkheid koersrisico loopt, moet de schade grotendeels vergoed krijgen als het risico op waardeverlies niet duidelijk is gemaakt.
Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie van het Kifid. Een man had een BonusPlan gekocht, in de veronderstelling dat dit een spaarvorm was. In werkelijkheid is het een combinatie van sparen, beleggen en verzekeren. Aegon, de aanbieder van BonusPlan, heeft in de voorlichting alleen de nadruk gelegd op het behalen van hoge rendementen en is er niet gewezen op minder florissante scenario’s. Dit terwijl een verzekeraar verplicht is de klant volledig en begrijpelijk te informeren over het product.
Verzesvoudiging
De man heeft een BonusPlan afgesloten in 1996 voor een periode van 17 jaar. De totale inleg bedraagt ruim 23 duizend euro. Deze inleg werd na aftrek van kosten in een beleggingsfonds gestopt. Op 1 oktober 2013 bedroeg het eindkapitaal ruim 27 duizend euro. Dat is fors minder dan de verdubbeling of zelfs verzesvoudiging die bij het afsluiten was voorgespiegeld. De man eiste daarom dat Aegon het eindkapitaal zou verhogen met 80 duizend euro plus nog eens 20 duizend euro voor immateriële schade.
De Geschillencommissie vindt inderdaad dat de man misleid is en dat Aegon daarom de geleden schade moet vergoeden. De hoogte van de schade is het verschil tussen het daadwerkelijk behaalde eindkapitaal en het theoretische eindkapitaal als de man het geld op een spaarrekening met 3,5% rente had geplaatst. Daarbij blijft 20% van de schade voor rekening van de klant, omdat hij mede schuldig is. Hij was namelijk onvoldoende kritisch geweest bij het afsluiten van het BonusPlan.
Wilt u uw spaarrente vergelijken met andere spaarrentes? Kijk dan op:
www.plusonline.nl/geld-recht/sparen-de-hoogste-rente