Een gratis glas kraanwater bij het diner of naast een glas wijn in een restaurant of café? Zo’n 16 procent van de horecaondernemers doet daar niet aan mee. “Kraanwater (en de bediening) is niet gratis”, vinden zij. Dat blijkt uit een onderzoek van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart van de horecaondernemers best leidingwater wil schenken indien klanten ook iets anders bestellen. Iets minder dan de helft (43 procent) is altijd bereid gratis kraanwater op tafel te zetten.
Niet verplicht
Restaurants en andere eet- en drinkgelegenheden zijn wettelijk gezien niet verplicht om kraanwater te leveren als dat wordt besteld. Indien een horecaondernemer - bijvoorbeeld uit commerciële overwegingen - weigert ‘kraan- of leidingwater’ te leveren, dan mag dat wettelijk gezien.
Daardoor pakken restaurants het op verschillende manieren aan. Sommige eetgelegenheden serveren alleen bronwater waarvoor betaald moet worden, andere zaken laten consumenten juist weer betalen voor kraanwater. De afgelopen jaren bieden restaurants ook steeds vaker kraanwater aan tegen een donatie - vaak een paar euro - aan een goed doel.
Gastvrij
Niet iedere consument vindt betalen voor kraanwater een goede zaak. ‘Ongastvrij’ is een veelgehoord argument. Anderen begrijpen het wel. “Ze schenken het in, brengen je het glas en moeten het afwassen”, aldus een Twitteraar.
Wat vindt u? Moet de horeca verplicht gratis kraanwater schenken? Laat het ons weten.