Stelling: de milieuzone in Utrecht is een terechte maatregel

Getty Images

Dieselauto's van voor 2001 komen de binnenstad van Utrecht niet meer in. Deze voertuigen worden geweerd om zij veel vervuilende uitstoot veroorzaken. Bent u het eens met deze maatregel?

Deze milieuzone is per 1 januari ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Met de kentekencheck kan gecontroleerd wordt of een auto de milieuzone nog in mag. Bestuurders die de maatregel niet naleefden kregen voorheen een waarschuwing. Sinds 1 mei riskeren degenen die toch het centrum inrijden een boete van €90. Afgelopen vrijdag stond de teller al op 122 uitgedeelde boetes.

Voors en tegens

Utrecht verbiedt als eerste stad in Nederland de vuilste bestelbusjes en personenauto's het centrum in te rijden. Er is nogal wat kritiek op het invoeren van deze milieuzone. Uit onderzoek in een aantal Duitse steden is gebleken dat het invoeren van de milieuzone maar een geringe invloed heeft op de verbetering van de luchtkwaliteit. Verder kost het invoeren van de milieuzone veel geld en is er veel onduidelijk voor de bestuurders. Volgens anderen heeft het weren van een groep auto's wel degelijk effect en is de invoering van de milieuzone in het belang van de volksgezondheid. Er wordt minder roet uitgestoten en hierdoor worden longziekten teruggedrongen.

Wat vindt u?

Is het terecht dat de milieuzone in Utrecht is ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren? Of vindt u het onnodig om dieselauto's van voor 2001 uit het centrum te weren? Breng rechtsboven uw stem uit en reageer of 'like' de Plus Magazine Facebookpagina en discussieer mee!          

Auteur 
Bron 
  • ANWB