Mijn vrouw is vorig jaar overleden en ik heb een F-formulier ontvangen om aangifte inkomstenbelasting voor haar te doen. Ik wilde nu haar aangifte gaan verzorgen maar ik begreep dat dit ook digitaal kan met een nabestaandenmachtiging. Kunt u mij zeggen of dit klopt en wat dit is?
Zoals ik in een van mijn vorige artikelen op deze site al schreef, is het sinds medio 2021 inderdaad mogelijk om een aantal belastingzaken van een overledene te regelen met een nabestaandenmachtiging. Deze geeft toegang tot de belasting- en toeslagenportalen van de overledene. Met een nabestaandenmachtiging kunt u bijvoorbeeld inloggen en:
- in Mijn Belastingdienst de belastingzaken van de overledene bekijken. Ook kunt u na afloop van het belastingjaar aangifte inkomstenbelasting voor de overledene doen.
- in Mijn toeslagen gegevens bekijken en wijzigen.
Met de nabestaandenmachtiging kunt u niet alles bij de Belastingdienst regelen. Zo kunt u bijvoorbeeld geen rekeningnummer wijzigen. Als u geld terugkrijgt, stuurt de Belastingdienst daarom altijd nog een brief met de vraag om het juiste rekeningnummer door te geven. Ook kunt u geen aangifte erfbelasting doen met de nabestaandenmachtiging. Dit kunt u wel doen met uw eigen DigiD.
U regelt een nabestaandenmachtiging als volgt:
1. Maak een afspraak door te bellen met de Belastingtelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54. Daarna krijgt u een e-mail als bevestiging.
2. Ga naar het belastingkantoor dat in de e-mail vermeld staat.
3. Aan de balie krijgt u de nabestaandenmachtiging. Daar worden de gegevens die u mee heeft genomen gecontroleerd. U wordt daarna gemachtigd.
4. Op Mijn Belastingdienst kiest u inloggen 'Voor iemand anders' in plaats van 'Voor mijzelf'. U logt vervolgens in met uw eigen DigiD. Datzelfde geldt voor inloggen op Mijn toeslagen en Mijn Belastingdienst Zakelijk.
N.B. Alleen een erfgenaam, executeur of vereffenaar kan aan de balie de nabestaandenmachtiging krijgen. Dus als iemand anders wordt gemachtigd, moet toch een van hen naar de balie komen.
Mr. Nicole Goud is fiscalist en jurist. Zij is ruim 15 jaar als belastingadviseur werkzaam geweest, heeft een aantal jaren gewerkt binnen de advocatuur en als auteur bij een opleidingsbedrijf voor financiële dienstverlening op het gebied van o.a. erfrecht, familierecht, en het fiscale recht (erf- en schenkbelasting, inkomstenbelasting, bedrijfsopvolging). Ook heeft zij ervaring in de notariële boedelpraktijk. Sinds een aantal jaar is zij eigenaar van Akto, uw erfcoach en meer (www.akto.nu) en houdt zij zich bezig met financieel en juridisch advies voor senioren met de focus op de afwikkeling van nalatenschappen. Sinds 21 maart 2019 is zij ook RegisterExecuteur.