
De Rabobank en ABN Amro werden afgelopen weekend weer slachtoffer van een digitale aanval. Daardoor lagen internetbankieren, de websites en iDeal voor beide banken eruit.
ABN Amro verzekerde klanten dat het niet ging om een hack. ,,De veiligheid van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDeal is op geen enkel moment in het geding'', aldus een woordvoerder in een tweet. Beide banken werden afgelopen week al enkele keren getroffen door de cyberaanvallen. Eind januari werden ABN Amro, ING, Rabobank en de Belastingdienst het slachtoffer van een groot opgezette serie DDoS-aanvallen. Toen werd een 18-jarige verdachte uit Oosterhout aangehouden.
DDoS staat voor Distributed Denial of Service. Met een DDoS aanval maken heel veel computers – vaak vanaf verschillende locaties ter wereld – verbinding met één server. De server is het doelwit: de mensen achter de computers proberen deze server traag te maken of in het ergste geval onbereikbaar te maken. Een dergelijke aanval veroorzaakt men door een server te overspoelen met webverkeer. Om dit voor elkaar te krijgen zet men vaak botnets in. Botnets kunt u zien als een verzameling van softwarerobots, die automatisch en zelfstandig kunnen opereren. Onbereikbaarheid van de server kan veel geld kosten en is erg onhandig voor klanten van de banken.
De achterliggende motivatie van een DDoS aanval is vaak ontevredenheid over een dienst of bedrijf duidelijk maken of wraak nemen. Een DDoS aanval richt bedrijven zowel direct als indirect veel schade aan.