Getty Images
Steeds meer banken willen volledig online gaan werken, maar niet iedereen ziet het zitten om zijn bankzaken via internet te regelen. Daarom komen banken nu met cursussen en servicemedewerkers.
Zo heeft ABN AMRO de zogenaamde seniorencoach, die voorlichting geeft over online betalen, lenen, sparen en verzekeren, en dat in een huiselijke sfeer. Namens de Rabobank zijn landelijk inmiddels 1.000 coaches aan het werk die instructies geven en in sommige gevallen op bezoek gaan. ING zoekt de oplossing in het openen van servicepunten in winkelcentra.
Wilma Schrover van Unie KBO vindt al die initiatieven goed, maar wijst erop dat het onmogelijk is om alle mensen te laten internetbankieren. “Voor de oudsten is een workshop geen optie, zij gaan dat echt niet meer leren.” Schrover vindt dat voor elk filiaal dat sluit een consequente oplossing moet komen, zoals een haal- en brengservice voor ouderen naar de dichtstbijzijnde bank. Rabobank doet dit momenteel al.
Bankieren en betalen kan tegenwoordig ook op de smartphone. Lees hier over de veiligheid daarvan.
Bron: Omroep Brabant