Bedrijf bovenaan in Google? Let op!

Getty Images

Zoekt u online wel eens naar een bedrijf? Let dan goed op! Niet al te frisse bedrijven betalen om in Google bovenaan te staan. De bovenste zoekresultaten zijn dus niet altijd het beste aanbod voor u.

Daarvoor waarschuwt de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM)

Waarom verschijnt een zoekresultaat bovenaan?

Zoekt u via zoekmachines een bedrijf voor een specifieke dienst? Dan zijn de bovenste 3 of 4 zoekresultaten meestal advertenties. Deze lijken op de normale zoekresultaten, maar het verschil is dat er het dikgedrukte woord ‘advertentie’ boven staat. Dat deze advertenties bovenaan zoekresultaten verschijnen, betekent niet dat het de beste keuze is. Of dat deze bedrijven het meest betrouwbaar zijn. Het betekent dat bedrijven de zoekmachine betaald hebben om bovenaan de lijst te verschijnen. Soms staan de advertenties ook nog onder de normale zoekresultaten. Maar ook dan staat er het woord ‘advertentie’ bij.

Niet iedereen herkent advertenties. En als iemand dan ook nog haast heeft, dan kiest die vaak voor één van de bovenste zoekresultaten. ACM ontvangt veel meldingen van consumenten die daardoor onnodig veel geld hebben betaald. Ze zochten via een zoekmachine naar een bedrijf of (overheids)organisatie en klikten op een van de bovenste zoekresultaten. Dat bleek een advertentie te zijn. Zo kwamen ze terecht bij onbetrouwbaar bedrijf dat misbruik maakte van hun situatie.

Een advertentie is zo gemaakt en aanbieders van zoekmachines controleren niet de betrouwbaarheid van de advertenties. Bedrijven die bovenaan verschijnen kunnen bedrijven zijn met goede bedoelingen die betrouwbare diensten leveren. Maar helaas maken ook veel onbetrouwbare bedrijven gebruik van advertenties.

Onbetrouwbare klusbedrijven

We zien dit vooral vaak misgaan bij bedrijven die hulp bij spoedklussen aanbieden, zoals een loodgieter of elektricien.

Ook sommige online bemiddelaars maken slim gebruik van advertenties. Zij regelen tegen betaling iets voor u wat u ook zelf kunt doen. Bijvoorbeeld de aanvraag van zorgtoeslag of een kentekenbewijs. Of het opzeggen van een abonnement. Soms staat de advertentie van zo’n bemiddelaar hoger in de zoekresultaten dan de officiële website waar u het zelf gratis kunt regelen.

Zoekt u online een bedrijf voor een specifieke dienst? Dan geeft ACM de volgende tips:

1 Herken de advertentie

U herkent deze aan het dikgedrukte woord ‘advertentie’ bij de zoekresultaten. Advertenties staan vaak bovenaan de zoekresultaten. Kies niet zomaar het bovenste bedrijf uit de zoekresultaten. Vergelijk meerdere websites. Zoek iets verder.

2 Wees kritisch

Neem de tijd en vergelijk. Bekijk het volgende bij meerdere bedrijven:

•             Staan er contactgegevens, zoals een adres? Controleer of dit adres echt bestaat. Zoek dit bijvoorbeeld op met Google Maps.

•             Heeft het bedrijf een KvK-nummer? En klopt dit? Zoek het bedrijf op in het handelsregister van de Kamer van Koophandel . Vul onder ‘Handelsnaam’ de bedrijfsnaam in en geef ook de straat op. En klik daarna op ‘Zoek in het Handelsregister’. Let op! Dat een bedrijf is ingeschreven wil niet altijd zeggen dat het betrouwbaar is of goede diensten levert.

•             Wat kost het? Meestal geeft het bedrijf een prijs of een inschatting van de kosten op hun website. Zijn dit reële kosten? Vergelijk dit met prijzen van andere bedrijven. Wil het bedrijf helemaal geen prijsinschatting doen? Ga dan op zoek naar een ander bedrijf.

•             Bekijk reviews. Bekijk klachtensites, zoals www.klacht.nl , www.klachtenkompas.nl  of www.trustpilot.nl . Zijn er veel klachten over het bedrijf, de website of het gebruikte telefoonnummer? Bekijk altijd meerdere reviews en meerdere klachtensites.

3 Overleg met anderen

Laat vrienden, familie of buren met u meekijken voordat u een bedrijf inschakelt: wat voor dienst(en) biedt het bedrijf aan? Zijn de kosten niet te hoog? Hoe betrouwbaar schatten zij dit bedrijf in? Misschien hebben zij nog tips voor u.

Hebt u er een slecht gevoel bij? Kijk dan verder en kies voor een ander bedrijf.

Denkt u dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt?

ACM ConsuWijzer is het consumentenloket van de ACM, doe dan een melding bij ACM ConsuWijzer