Een consument die in een webwinkel op een bestelknop met de tekst 'Bestel nu” klikt, heeft nog niets gekocht. Dat is pas het geval als het voor de consument ondubbelzinnig duidelijk is dat er ook een betalingsverplichting is door het klikken.
Dat blijkt uit een tussenuitspraak van de rechtbank Amsterdam. Een consument had zich op de website van een ICT-bedrijf aangemeld voor het huren van een laptop. Hij heeft op 'bestel nu' geklikt. Het ICT-bedrijf meent dat hij akkoord is gegaan met een maandelijkse vergoeding, maar de rechtbank is het daar niet mee eens. Bij de 'Bestel Nu' knop stond niets vermeld over een betalingsverplichting. Ook was de consument in dat stadium nog niets gevraagd over betaalgegevens. De consument hoefde dan ook geen rekening te houden dat hij zich zou vastleggen met een klik op 'Beste'Nu'.
Betaalknoppen
De wettelijke regelingen voor betaalknoppen zijn streng. Tien jaar geleden zijn ze ingevoerd om consumenten te beschermen tegen oplichting, waarbij consumenten werden verleid om te klikken op neutraal klinkende knoppen. Vervolgens kregen ze een rekening. Het gebeurde zelfs dat gratis proefperiodes stilzwijgend werden omgezet in maandelijkse betalingen.
In de wet is ook opgenomen dat webwinkels per definitie aan de wettelijke vereisten voldoen als bij de bestelling de woorden 'bestelling met betalingsverplichting' staan. Een andere formulering is ook toegestaan, zolang het duidelijk wordt dat de consument een betalingsverplichting aangaat.
- blog.iusmentis.com