Contactgegevens webshops slechts schijnveiligheid

Geen reactie en geen gehoor

Getty Images

U ziet iets leuks op internet. Eenmaal online besteld en betaald, is het wel heel lang wachten totdat het product daadwerkelijk wordt geleverd. U krijgt geen gehoor of respons van de webshop terwijl de contactgegevens wel netjes vermeld staan. De gegevens blijken later toch niet te kloppen. Helaas, u bent het slachtoffer van webshopfraude.

Bijna 70 procent van de online kopers zegt de aanwezigheid van contactgegevens op een website als voornaamste factor te gebruiken om de betrouwbaarheid van een site te bepalen. Uit onderzoek van actievandedag.nl blijkt zelfs dat de contactgegevens meer gebruikt worden dan de aanwezigheid van een keurmerk of ervaringen van anderen.

Geen reactie

Bij internetfraude blijken de contactgegevens vermeld op een website vaak een wassen neus. In het geval van een probleem of klacht blijkt in 30 procent van de gevallen dat de contactgegevens van de webshop helemaal niet kloppen. Een reactie op een klacht of vraag van de koper blijft simpelweg uit.

[ITEMADVERTORIAL]

Afgeleide webshops

De Fraudehelpdesk, de plek waar mensen terecht kunnen als zij slachtoffer worden van bijvoorbeeld webshopfraude, herkent het probleem. Ellen Prummel, van de helpdesk, wijst als voorbeeld op de webshop van BCC. Het is voor velen een herkenbaar logo van de elektronicawinkel.

''Dit soort afgeleide sites zien we nu heel veel voorbijkomen'', aldus Prummel. ''De site ziet er keurig uit. Het bevat ook een KVK-nummer en contactgegevens. Maar een afgeleide website is helemaal geen site die van de echte aanbieder is. Dat zijn oplichters''.

De afgelopen maanden zijn verschillende webshops met BCC in de naam in de lucht geweest, weet Prummel. BCC-korting.com, BCC-Amsterdam.com en BCC-Rotterdam.com.  ''Hetzelfde gebeurt met webshops van mediamarkt of bol.com, er wordt een plaatsnaam of een woord als actie of aanbieding aan de website gekoppeld. Zo ontstaat een geheel nieuwe nepwebshop. De orginele site wordt deels nagemaakt waardoor ze bijna niet te zijn onderscheiden.

Getty Images

Meldingen

Vanaf januari tot en met april dit jaar kreeg de Fraudehelpdesk 136 meldingen van winkelfraude. Slachtoffers betaalden vaak daadwerkelijk een bedrag aan de webshop. De teller van het gezamenlijke bedrag dat betaald is, staat nu na vier maanden, op ruim €145.000,-.

Naast valse webshops die afgeleid zijn van grote winkelketens, zijn er ook tal van dubieuze webshops in de lucht. Van deze websites is het niet duidelijk hoe hun werkwijze precies is. Bijvoorbeeld de procedure bij retourneren is erg onduidelijk. ''Als hier niks over is vermeld op de website, dan heb je al te maken met een twijfelgevalletje wat betreft betrouwbaarheid, aldus Prummel.

Buitenland

De oplichtingssites zijn ook een doorn in het oog van Wijnand Jongen directeur van Thuiswinkel.org, de belangenorganisatie voor Nederlandse webwinkels. ''Deze praktijken schaden de hele onlineshopwereld. Wij werken samen met politie om oplichtingssites uit de lucht te krijgen. Maar vaak worden deze vanuit het buitenland gerund. Het is dan heel moeilijk om boeven te vangen.''

Naast de oplichters die doelbewust verkeerde contactgegevens vermelden, noemt Jongen nog een groep die moeilijk of zelfs helemaal niet bereikbaar blijkt ondanks de aanwezigheid van contactgegevens: buitenlandse webshops. ''Of het nu bewust of onbewust is van de webshopeigenaar, maar het blijkt voor consumenten vaak lastig hier contact mee te krijgen bij problemen.''

Herken de nepwebsites

Controleer voordat u een online aankoop doet altijd of de website wel in orde is. Hoe u dat het beste kunt doen? In dit artikel zetten wij diverse tips op een rij.

Auteur 
Bron 
  • Metro