Apple heeft de afgelopen jaren in verschillende landen schadevergoedingen aan gebruikers van iPhones moeten betalen. Ook in Nederland is daarom nu een schadeclaimzaak tegen Apple gestart.
Wat is er aan de hand?
Apple brengt regelmatig updates uit voor het besturingssysteem iOS op iPhones. Dat is normaal, omdat daarmee veiligheidsproblemen worden opgelost en nieuwe mogelijkheden aan de iPhone worden toegevoegd.
Alleen werden in de jaren 2017 en 2018 updates met wel heel speciale toevoegingen voor bepaalde typen iPhones uitgebracht. Deze geheime toevoegingen zorgden ervoor dat iPhones slechter en trager gingen werken. Dit was volgens Apple bedoeld om de accu in de iPhones te sparen. Deze accu had een defect waardoor die niet optimaal werkte. In plaats van de consumenten hierover in te lichten, werd dit geheim gehouden. In de loop van de tijd werd ontdekt dat de updates van het iOS inderdaad bepaalde iPhones flink vertraagden. Apple heeft dit ook uiteindelijk toegegeven.
Waarom is dit erg?
Behalve dat iPhones door de iOS updates slechter en trager gingen werken dan bij de verkoop was aangegeven, moesten ook veel gebruikers hun accu laten vervangen of zelfs een nieuwere iPhone kopen. Daarmee liepen de kopers van de betreffende iPhones schade op.
Om welke iPhones gaat het?
Het gaat om de volgende typen:
iPhone 6
iPhone 6 Plus
iPhone 6s Plus
iPhone 7
iPhone 7 Plus
iPhone SE (eerste generatie)
En dan gebruikt in de jaren 2017 en 2018.
Hoe kan ik zien welk type iPhone ik heb?
Het type iPhone vind je in de instellingen:
• Tik op Instellingen.
• Tik op Algemeen.
• Tik op Info.
Je kan ook de onderstaande video bekijken:
Waar kan ik een schadeclaim indienen?
Er zijn twee organisaties die namens de consumenten in Nederland een claim gaan indienen: iPhoneclaim - ConsumentenClaim.nl en iPhoneclaim - Stichting Aequitas Belangenbehartiging Deze organisaties hebben al eerder schadeclaims namens consumenten ingediend, zoals voor prijsafspraken bij tv-fabrikanten en voor woekerpolissen.
Let op: alleen consumenten die de iPhone privé hebben gekocht kunnen een schadeclaim indienen. Dat kan niet als je de iPhone voor een bedrijf hebt gekocht.
Kost het iets om mee te doen?
Nee, er zijn geen directe kosten aan verbonden. De claim gaat op basis van no cure no pay. Als de claim succesvol is, gaat een deel van de vergoeding -maximaal 25%- naar de organisaties. Bij geen schadevergoeding betaal je niets.
Wat is de kans op succes?
Dat is altijd lastig om te zeggen. Wel heeft Apple eerdere schadeclaims en boetes in deze zaak in andere landen moeten betalen. Bijvoorbeeld in de Verenigde Staten werd een schikking van 613 miljoen dollar getroffen. In verschillende Europese landen zijn boetes opgelegd en lopen ook gezamenlijke consumentenclaims tegen Apple.
Hoeveel geld kan ik uit de schadeclaim verwachten?
Ook dat is moeilijk precies te zeggen. De verwachting is € 100,- per persoon en meer als je een nieuwe iPhone moest kopen.
Hoe kan ik meedoen met deze schadeclaim?
Je doet mee door je aan te melden bij iPhoneclaim - ConsumentenClaim.nl. Je klikt daar op de knop Meld je gratis aan. Daarna vul je je persoonlijke gegevens in.
Later moet je nog het bewijs doorgeven dat je tussen 2017 en 2018 een van de typen iPhones 6, 7 of SE hebt gehad. Dat kun je doen via de persoonlijke omgeving die je bij Consumentenclaim krijgt. Volg daarvoor de instructies van Consumentclaim.
Er zijn verschillende manieren waarop je kan aantonen dat je het juiste type iPhone hebt.
In de eerste plaats met de aankoopbon van de iPhone als je die nog hebt. Deze kun je met een scanner digitaal op je computer zetten en daarna uploaden als afbeelding naar Consumentenclaim. Je kan ook een foto maken van de bon met een smartphone en die dan uploaden naar Consumentenclaim.
De andere manier is een screenshot maken van het serienummer van je iPhone. Dat staat op dezelfde plek in de instellingen als waar het type iPhone staat:
• Tik op Instellingen.
• Tik op Algemeen.
• Tik op Info.
Je kan ook de onderstaande video bekijken:
Je komt op een scherm waar het modelnummer en serienummer van je iPhone staan. Je moet hier nu een screenshot of schermafdruk van maken. Dit is een foto van het scherm. Hoe je dat doet zie je in de onderstaande video:
De instructies zijn:
- Druk gelijktijdig op de thuisknop onder aan je iPhone en op de vergrendelkop boven aan de rechterzijkant van je iPhone. Kijk eerst even goed waar de knoppen zitten.
- Als de schermafdruk gelukt is, hoor je het geluid van een fototoestel dat een foto neemt.
- Er verschijnt linksonder op het scherm een miniatuur van de schermafdruk.
- Tik op de miniatuur.
Je ziet de schermafdruk op groot formaat. Je kan hem hier eventueel bewerken, maar gewoonlijk is de schermafdruk goed zoals hij is. - Tik op Gereed.
- Tik op Bewaar in Foto’s.
De schermafdruk wordt opgeslagen in de fotomap op je iPhone. Je kunt deze bereiken en bekijken via de app Foto’s.
Je kan deze schermafdruk uploaden naar je persoonlijke ruimte bij Consumentenclaim vanaf je iPhone. Daarvoor haal je dan via de uploadoptie op de website van Consumentenclaim de schermafdruk op vanuit Foto’s en video’s of Foto- en videobibliotheek.