Bij de Fraudehelpdesk, de organisatie die online en telefonische fraude in de gaten houdt, is vorig jaar voor in totaal 41 miljoen euro aan schade gemeld. In 2019 ging het nog maar om 26 miljoen.
De Fraudehelpdesk merkt dat criminelen steeds vaker persoonlijke gegevens buit weten te maken, waarmee ze zich kunnen uitgeven voor iemand anders.
Een belangrijke reden is 'phishing', het sturen van nep-email met een link naar een bankrekening. In werkelijheid geeft die link de oplichter dan toegang tot de persoonlijke gegevens van zijn slachtoffer. De meest voorkomende vorm van fraude is nu de 'hulpvraag aan een naaste via WhatsApp': een fenomeen waar PlusOnline ook uitgebreid aandacht aan heeft besteed. Het aantal meldingen daarvan is vorig jaar vervijfvoudigd, zegt Fraudehelpdesk.
Er lijkt er een verband te zijn met de coronacrisis: sinds die uitbrak in maart 2020 is er een piek te zien in het aantal meldingen. Veel meer mensen winkelen sindsdien ook online, wat natuurlijk het speelveld vergroot. Ook was er lange tijd behoefte aan aanvankelijk schaarse en gewilde producten als mondkapjes, desinfecterende gel of sportkleding. Mensen die dat soort artikelen bestelden kregen die na betaling vervolgens nooit geleverd, en de 'leverancier' was nergens meer te bereiken.
Bron: Security.nl