Er zijn opvallend veel meldingen gerapporteerd van frauduleuze phishing-praktijken via mobiele berichtendiensten zoals Messenger, WhatsApp en SMS. Dat is gebleken uit de fraudecijfers van Nederlandse banken die Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken verzamelen en rapporteren.
De schade door fraude in het betalingsverkeer als gevolg van phishing en bankpasfraude is in de eerste zes maanden van 2019 met ongeveer een derde toegenomen.
De afgelopen maanden is het aantal meldingen bij diverse meldpunten voor phising van persoonsgegevens bijna verdubbeld. Criminelen beginnen vaak de poging tot fraude op handelsplatformen als Marktplaats of Speurders.
Fraude via SMS
Een bekend geval is oplichten via SMS-berichten. In de berichten worden pashouders bijvoorbeeld verzocht hun bankpas naar een zogenaamd recyclebedrijf te sturen en hun pincode in te voeren op een valse website die zogenaamd van hun bank is. In de eerste helft van 2019 is fraude met opgestuurde, gestolen of verloren bankpassen toegenomen: van 2 miljoen euro in de laatste helft van vorig jaar tot 2,59 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar.
Hyperlinks in mobiele berichten
Oplichters die via bancaire fraude aan persoonsgegevens willen komen, lokken slachtoffers vaak met een smoes en een hyperlink naar een valse website. Dit doen ze ook via mobiele berichtendiensten. De ondeugdelijke website lijkt als twee druppels water op de website van uw eigen bank of van een bekende mobiele betaaldienst. Trap er niet in: cybercriminelen kunnen via de site aan uw inloggegevens komen en hebben zo vrij spel in uw bankomgeving.
Ook de schade als gevolg van phishing naar beveiligingscodes van banken is gestegen. In de tweede helft van 2018 was de schade 2,36 miljoen euro. Dit bedrag is in het eerste halfjaar van 2019 opgelopen tot 3,08 miljoen euro.
U kunt helpen fraudeurs op te speuren en uit te schakelen door verdachte e-mails, berichten of verdachte bankzaken te melden.