De helft van de Nederlanders vindt het een taak van de overheid om een keurmerk in te stellen voor veilige websites, apps en digitale overheidsdiensten. Is dat een goed idee?
Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction, onder ruim 1000 Nederlanders.
Nieuw keurmerk
Twee op de drie ondervraagden willen dat de overheid zich in brede zin meer gaat bezighouden met de kwaliteit en betrouwbaarheid op internet. Volgens 53 procent moet zij met een officieel keurmerk komen. Bestaande kwaliteitskeurmerken, zoals 'Thuiswinkel Waarborg', worden niet altijd meer vertrouwd.
Reviews
Wat ook meespeelt, is dat beoordelingen van andere klanten een grotere rol zijn gaan spelen (reviews). Mensen gaan af op reacties op websites, social media of hun eigen directe omgeving. Ze hebben in die zin de rol van keurmerken deels overgenomen.
Een nieuw kwaliteitskeurmerk van de overheid zou hier verandering in kunnen brengen, vindt ook D66-Kamerlid Kees Verhoeven. Hij pleitte vorig jaar al voor de invoering van een digitaal keurmerk voor producten. “Ik ben erg blij met de uitkomst van dit onderzoek, waaruit blijkt dat de consument mijn voorstel positief lijkt te ontvangen”, zegt Verhoeven.
Wat vindt u?
De vraag is of de overheid zichzelf deze lastige taak zal gaan toedienen. Daar is geld en mankracht voor nodig, evenals een uitgebreid plan om de kwaliteit van online diensten te kunnen verzekeren. Is dit een taak van de overheid? Of moeten we het doen met bestaande keurmerken en persoonlijke beoordelingen van anderen?
Bron: dutchitchannel