Het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming dat al jaren de verpakkingen van vlees, kip en eieren siert, is vanaf april 2019 ook te vinden op zuivelproducten.
Het keurmerk helpt consumenten met het maken van een bewuste en diervriendelijke keuze: aan de hand van het aantal sterren kunnen zij zien of het dier waar het product vandaan komt, een beter leven heeft gehad. Eén ster geeft aan dat de dieren een iets beter leven hebben gehad dan ‘gewone productiedieren’; drie sterren betekent een veel beter leven. De Dierenbescherming introduceerde het keurmerk in 2007 voor vlees, kip en eieren.
Goed nieuws voor koeien
In samenwerking met de Vogelbescherming en Natuur & Milieu heeft de Dierenbescherming het keurmerk uitgebreid naar zuivelproducten. "Een ingewikkelde puzzel", stelt directeur Co’tje Admiraal van de Dierenbescherming. Vanwege de verschillende belangen kostte het tijd om alle betrokken partijen op één lijn te krijgen, maar uiteindelijk heeft dat volgens Admiraal geleid tot een keurmerk met eisen voor de leefomstandigheden van de dieren, maar ook voor de natuur op en rond de boerderij. In weilanden moet bijvoorbeeld meer ruimte komen voor bloemen, insecten en weidevogels, het gebruik van vervuilende bestrijdingsmiddelen moet teruggedrongen worden en er komen regels voor het afbouwen van mestoverschotten.
Volgens Admiraal is het keurmerk vooral ook goed voor de koeien. Een van de eisen van het Beter Leven Keurmerk is namelijk dat de dieren minimaal 120 dagen per jaar zes uur per dag in de wei staan. Ook moet elke koe minimaal 5 vierkante meter ruimte krijgen en moeten kalveren minimaal 28 dagen op het bedrijf blijven in plaats van de gangbare 14 dagen.
Compensatie
Om de kwaliteit te waarborgen, zullen onafhankelijke instanties geplande en ongeplande bezoeken brengen aan de deelnemende melkveehouders. Zij moeten door de kwaliteitseisen extra kosten maken. Volgens Admiraal is compensatie van deze kosten cruciaal om het project te laten slagen.
Jumbo is de eerste supermarkt die zuivelproducten met het keurmerk in de schappen krijgt. De melk en yoghurt met het keurmerk zijn 10 cent duurder dan dezelfde producten zonder keurmerk. De helft daarvan gaat volgens Olaf de Boer, commercieel directeur van Jumbo, naar de melkveehouder.
Bron: AD