Half maart ging de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen omlaag naar 100 kilometer per uur. Rijkswaterstaat heeft al gezegd zo’n 19 miljoen euro kwijt te zijn aan het vervangen van de verkeersborden en het aanpassen van de software. Maar wat betekent het eigenlijk voor u?
De nieuwe maximumsnelheid is op 16 maart 2020 in werking getreden en geldt overdag, tussen 06.00 uur en 19.00 uur. Buiten dit tijdslot is de maximumsnelheid op de betreffende snelweg hetzelfde gebleven als voorheen.
Brandstof
Hoe harder u rijdt, hoe meer brandstof uw auto verbruikt. De verlaging van de maximumsnelheid is wat dat betreft dus een zegen voor uw portemonnee. Hoeveel het u gaat schelen, is afhankelijk van uw auto en uw rijstijl.
[ITEMADVERTORIAL]
(Nog?) geen extra handhaving
Met de cruise control is het makkelijk om u aan de maximumsnelheid te houden. Heeft u geen cruise control of vergeet u die weleens in te schakelen, dan zal de opmerking van de hoogste man bij de verkeerspolitie Egbert-Jan van Hasselt u als muziek in de oren klinken. Hij liet aan de Telegraaf weten niet extra te gaan handhaven op de nieuwe maximumsnelheid. ‘Wij kunnen onze capaciteit wel ergens anders gebruiken,’ aldus Van Hasselt.
Sneller thuis (?)
Onderzoek heeft laten zien dat 90 kilometer per uur de ideale snelheid is voor een goede doorstroom op de snelweg. Dat schijnt te maken te hebben met de ruimte die de automobilist tussen zichzelf en zijn voorganger laat. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de ruimte tussen de auto’s. Minder plek op het asfalt is dan het gevolg. Door met z’n allen 100 te gaan rijden, zou er dus ook meer plek op de snelweg moeten ontstaan. En meer plek is minder file en sneller thuis. De andere kant is natuurlijk dat u wat minder hard rijdt en zodoende tijd verliest. Dat tijdverlies stelt overigens minder voor dan menigeen denkt. Op het stuk Utrecht – Rotterdam (55 kilometer) zal het om hooguit 3 minuten gaan.
Minder ongelukken
Verkeersdeskundigen verwachten dat het aantal ongelukken op de Nederlandse snelwegen zal afnemen. Er is becijferd dat elke 10 kilometer harder rijden leidt tot 30 tot 40 procent meer doden op de snelweg. Volgens de gegevens van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vielen er in 2018 bij ongelukken op 130-kilometerwegen 30 doden. Op de 120-kilometerwegen vielen er 19 doden en op de 100-wegen waren er 28 slachtoffers te betreuren. Kanttekening: deze cijfers zijn niet een op een te vergelijken, omdat de totale lengte van de verschillende snelwegen verschilt. En nóg een kanttekening: de SWOV weet niet wat de verlaging van 130 naar 100 precies gaat betekenen voor de verkeersveiligheid. Wat wel zeker is, is dat het aantal aanrijdingen zal afnemen. Dat is het automatische gevolg van de kleinere snelheidsverschillen – de auto rijdt 100, de vrachtwagen rijdt 90 – op de weg.
Minder herrie
Woont u dicht bij een snelweg, dan gaat u qua geluidshinder ook wel wat merken van de snelheidsverlaging. Het lawaai zal niet ineens verdwenen zijn, maar de deskundigen zijn het erover eens dat het wel flink zal afnemen. Dat geldt trouwens ook als u ín de auto zit: 100 rijden geeft minder rijwind en minder herrie van de banden. De volumeknop van de radio hoeft dus niet langer voluit.
Scepsis
Voor de duidelijkheid: niet alle deskundigen vinden de snelheidsverlaging een goed plan. Zo is verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen bang dat 100 rijden zo saai is dat mensen eerder naar hun mobieltje gaan grijpen. En hij is er ook nog niet van overtuigd dat de doorstroming zal verbeteren. Daarvoor is het namelijk nodig dat iedereen zich aan de maximumsnelheid houdt. En dat gebeurt nu ook al niet, dus waarom straks wel?
Bronnen:
RTL Nieuws
De Telegraaf
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)