Een auto kun je natuurlijk huren bij een autoverhuurbedrijf op de buitenlandse luchthaven zelf. Keuze genoeg meestal. Maar of dat verstandig is...? Als je daar met al je bagage binnen komt lopen, weet de verhuurder meteen dat je geen alternatief hebt. En dat je sneller een aanbod zult accepteren, ook als de huurauto aan de dure kant blijkt. Er kan heel wat misgaan bij het huren van een buitenlandse auto. Waar moet je op letten?
Valkuil 1: Schimmige vergelijkingen
Wie in het buitenland niet voor een verrassing wil komen te staan, boekt de huurauto vooraf via internet vanuit Nederland. Bij het zoeken naar een huurauto kan een vergelijkingssite, zoals Skyscanner of Momondo, een beginpunt zijn. Deze sites vergelijken alle aanbiedingen met elkaar en sturen je door naar de aanbieder. Dat zijn niet alleen lokale en internationale autoverhuurders, maar ook autoverhuurbemiddelaars die zaken doen met verschillende verhuurders. De vergelijkingssites geven de voordeligste auto’s per klasse, maar door verzekeringen en extra’s kunnen de prijzen uiteindelijk heel anders uitpakken dan je dacht. Een schijnbaar goedkope auto kan duurder uitvallen dan een auto met een hogere huurprijs. In de praktijk werkt zo’n vergelijkingssite dus zeker niet perfect. Je moet altijd zelf controleren welke kosten wel of niet in de huurprijs zijn inbegrepen.
Valkuil 2: Andere voorwaarden per regio én periode
Je kunt de vergelijkingssites ook overslaan en een auto huren bij de lokale vestiging van een groot, wereldwijd autoverhuurbedrijf, zoals Avis-Budget, Europcar, Hertz of Sixt. Toch geeft dat ook niet altijd duidelijkheid. In de praktijk, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, hanteert iedere verhuurder eigen voorwaarden die per plaats en per periode kunnen verschillen. Een voorbeeld: in Spanje en Frankrijk is ruitschade bij Avis nooit gedekt. In Oostenrijk en Tsjechië wel.
Valkuil 3: Creditcard vaak verplicht
Bij het huren van een auto is een creditcard met pincode op naam van de hoofdbestuurder bijna altijd verplicht. Een creditcard van een medereiziger voldoet niet. De plaatselijke verhuurder wil een borg als garantie voor een eventuele schade, diefstal of bekeuring. De meest efficiënte manier om de borg te voldoen is met een creditcard. Aan het eind van de huurperiode kan de verhuurder de borg terugstorten op de creditcard. Dat is veiliger dan contant en eenvoudiger dan met een pinpas. Voor zover bekend is Sunny Cars de enige partij waarbij je op sommige locaties zonder creditcard een auto kunt huren. Ook is het bij deze bemiddelaar heel soms mogelijk om contant een waarborg te voldoen.
Valkuil 4: Pas op voor ‘spookschades’
Het gebruik van een creditcard is een risico, want de autoverhuurder kan geld incasseren voor schade die er niet was (zogeheten spookschades) of voor extra kosten. Bij de Consumentenbond komen hier regelmatig klachten over binnen. Wordt er ten onrechte een bedrag afgeschreven van de creditcard, wend je dan tot de creditcardmaatschappij en doe een beroep op de ‘betwiste betalingsregeling’.
Spookschades zijn te voorkomen door bij het huren samen met de verhuurder de auto goed te inspecteren op beschadigingen. Laat de verhuurder alle beschadigingen aantekenen op het huurcontract en maak eventueel foto’s. Doe hetzelfde bij het terugbrengen van de auto en laat de verhuurder het formulier medeondertekenen. Zo kun je aantonen dat je geen schade hebt veroorzaakt.
Valkuil 5: Wat huur ik eigenlijk?
Hoewel op de internetsites van de verhuurders auto’s met merk en model worden genoemd, is het niet mogelijk een specifiek merk te huren. Verhuurbedrijven verdelen hun wagenpark in categorieën, zoals Mini (of Small), Economy, Compact, Middenklasse (of Intermediate). Die categorieën kunnen verder onderverdeeld zijn. Je huurt altijd de getoonde auto of een vergelijkbare auto. Zo kun je in de categorie Small volgens het plaatje bijvoorbeeld een Fiat Panda boeken, maar ter plaatse een Citroën C1 krijgen.
Valkuil 6: Aftanken: ‘vol’ heen, ‘vol’ terug
Een dure verrassing kan de benzine zijn. Autoverhuurders kennen verschillende brandstofregelingen. De meest eerlijke is ‘vol-vol’: bij vertrek krijg je een volle tank en je levert de auto ook weer afgetankt in. Doe je dat niet, dan kunnen de servicekosten en de benzine flink aan de prijs zijn, soms wel vijf euro per liter. Bij sommige verhuurders betekent vol-vol dat je de tank precies even vol terugbrengt als je hem kreeg. Bij de brandstofregeling ‘vol-leeg’ hoef je de auto niet met een volle tank terug te brengen. Dat kan nadelig zijn, omdat autoverhuurders een hoge benzineprijs rekenen. Om geen risico’s te lopen is het verstandig een foto te maken van de benzinemeter en de kilometerstand en alle tankbonnen te bewaren.
Valkuil 7: Soms is er een maximumleeftijd
Sommige autoverhuurders hanteren een maximumleeftijd. Wie ouder is, kan dan geen auto huren. Ook zijn er verhuurders die extra kosten in rekening brengen voor een automobilist die boven een bepaalde leeftijd is. Die leeftijdsgrenzen verschillen van plaats tot plaats en van verhuurder tot verhuurder.
Valkuil 8: Eigen risico, uitsluitingen en extra verzekeringen
In EU-landen is bij een huurauto een WAM-verzekering verplicht. WAM staat voor Wet Aansprakelijkheid Motorrijtuigen. Deze verzekering dekt de schade die je aan anderen toebrengt. De minimale dekking is €5 miljoen.
Buiten de EU is die dekking soms lager, en dan is het raadzaam een aanvullende verzekering af te sluiten. Bijna altijd is er ook een cascoverzekering die uitkeert bij schade aan de huurauto. Vaak, maar niet altijd, is diefstal van de huurauto ook gedekt.
Een flinke adder onder het gras is dat er, behalve bij Sunny Cars en Discover Cars, een eigen risico is bij schade of diefstal. Hoewel dit eigen risico vaak geheel of gedeeltelijk af te kopen is, blijven er toch schades uitgesloten van de verzekering, zoals schade aan het dak, de onderzijde van de auto, ruiten en banden. Ook schade ontstaan op onverharde wegen of na gebruik van alcohol of drugs kan uitgesloten zijn. Soms zijn deze uitsluitingen via een extra verzekering alsnog te verzekeren.
Kijk dus goed in de huur- en polisvoorwaarden welke schades zijn uitgesloten. In de praktijk zullen lokale verhuurders vaak aandringen op extra verzekeringen. Zij verdienen daaraan. Dit kan ook gebeuren als er al een goede dekking is in de overeenkomst met de bemiddelaar. Lees daarom alle voorwaarden goed door.
Een alternatief voor deze verzekering is het eigen risico bij een andere verzekeraar af te kopen, bijvoorbeeld bij Allianz. Volgens de Consumentenbond is dat voordeliger. Ook bieden sommige creditcardmaatschappijen een verzekering die het eigen risico bij autohuur afdekt. De autohuur moet je dan wel met de creditcard betalen.
Bemiddelaar neemt soms valkuilen weg
Je kunt ook een auto huren via een bemiddelingsbedrijf. Zo’n bemiddelaar doet zaken met een aantal lokale autoverhuurders. Het voordeel is dat hij de aanbiedingen van verschillende lokale verhuurders met elkaar vergelijkt, zodat je de goedkoopste kunt kiezen. Het is dan wel zo praktisch om voor een Nederlandstalige bemiddelaar te kiezen. Het contract met de bemiddelaar en de voorwaarden zijn dan in het Nederlands. Ook heb je een Nederlandstalig aanspreekpunt bij klachten over de autoverhuurder. Bij autohuur via een bemiddelaar sluit je in de regel twee overeenkomsten: eentje met de bemiddelaar en eentje met de autoverhuurder. De overeenkomst met de plaatselijke verhuurder is een afzonderlijk contract met eigen voorwaarden.
Bij problemen met de buitenlandse verhuurder moet je ter plaatse je recht halen. Dat is ook het geval als er een Nederlandse bemiddelaar tussen zit, behalve bij twee Nederlandse bemiddelaars die zijn aangesloten bij de ANVR en de SGR: Sunny Cars en Discover Cars (van NetTravel). De aansluiting bij de ANVR en de SGR biedt een consument niet alleen dezelfde bescherming als bij het boeken van een pakketreis, zoals een geschillencommissie, het garandeert ook dat de bemiddelaars een all-inprijs geven en dat je goed verzekerd bent.
Als het mis gaat: zo dien je een klacht in
Wie een auto heeft gehuurd via Sunny Cars of Discover Cars, of als de autohuur onderdeel is van een pakketreis (‘fly-drive’), kan bij klachten naar de Nederlandse Geschillencommissie stappen. Voor klachten over twaalf grote internationale verhuurbedrijven kun je aankloppen bij de European Car Rental Conciliation Service (ECRCS), een soort internationale geschillencommissie. Als de verhuurder niet is aangesloten, kun je de hulp inroepen van het Europees Consumenten Centrum (ECC).
- Plus Magazine