Autogemak voor senioren

Het autogebruik onder senioren stijgt: ten opzichte van het jaar 2000 met maar liefst 46%. In 2009 stonden er 1,1 miljoen particuliere personenauto’s op naam van een 65-plusser, aldus het CBS. 162.500 daarvan waren in het bezit van een 80-plusser, en 90-plussers bezaten zo’n 7.000 auto’s. Maar wat vraagt een senior specifiek van een auto?

Autogemak gericht op senioren

De ene 50-plusser is de andere niet. Maar in vergelijking met jongere leeftijdsgroepen vragen senioren duidelijk andere eigenschappen en kwaliteiten van auto’s. Een hoge auto of een gemakkelijke instap, comfortabele en in hoogte verstelbare stoelen, een automaat in plaats van een versnellingsbak, parkeerhulp: het zijn voor senioren factoren die de aanschaf van een auto beïnvloeden. Bijna elk automerk heeft wel een type in het assortiment met eigenschappen die in meer of mindere mate gericht zijn op senioren.

Missing media-item.

In- en uitstappen

In en uit een auto stappen is voor veel 50-plussers, in geval van minder soepele spieren en gewrichten, een hele onderneming. Daarom zijn auto’s met een gemakkelijke instap vaak prettiger of zelfs een eis. Grote deuren maken het instappen ook gemakkelijker, maar als deuren daardoor ook zwaarder worden, is dat weer een nadeel. Andere opties op de markt die bijdragen aan instapgemak zijn bijvoorbeeld draaibare stoelen en schuifdeuren.

Veiligheid

De mogelijkheden en opties richten zich niet alleen op meer gemak, maar ook op het vergroten van de veiligheid van senioren in het verkeer. Hoewel ze veel minder op de weg zitten, zijn senioren over het algemeen toch kwetsbaarder, ook in het verkeer. Het reactievermogen wordt minder, evenals het zicht en bijvoorbeeld de beweeglijkheid. Dat vergroot de kans op schade of een ongeluk. Hoge auto’s met grote ruitoppervlakken en goed zicht op de weg kunnen uitkomst bieden.

Missing media-item.

Auto-innovaties voor senioren

De auto-industrie zit niet stil als het om het bedienen van senioren gaat. Vernieuwingen zoals verkeershulp, dimmende binnenspiegels en verwarmde buitenspiegels zijn al behoorlijk ingeburgerd. Daarnaast bestaan er innovaties als het dodehoek-waarschuwingssysteem met een minicamera in de buitenspiegel, of een camera in de binnenspiegel die slaapkenmerken registreert en in zo’n geval een alarm laat horen. Sommige auto’s zijn uitgerust met een ‘city safe’ pakket, dat bijvoorbeeld voorziet in remondersteuning bij noodstops.

Kleine auto’s

Vaak hebben senioren een voorkeur voor kleine auto’s. Dat valt gemakkelijk te verklaren: buiten dat zij meestal geen grote auto meer nodig hebben, zijn kleinere auto’s zijn ook beter te besturen. En daarmee wendbaarder, en eenvoudiger te parkeren. Stuurbekrachtiging biedt 50-plussers daarbij extra gemak, maar ook dat is op de auto’s tegenwoordig zo goed als standaard. Tot slot is een auto met een zogenoemde derde of vijfde deur handig: de laadklep en de laadruimte zijn groter en de tildrempel is lager. 

Auteur