Lengte: ongeveer 65 kilometer
De Rijn is een van de langste rivieren van Europa. Een groot deel van het stroomgebied ligt in Duitsland, maar de Rijndelta bevindt zich in Nederland. Vlak nadat de Rijn de Nederlands-Duitse grens is gepasseerd, splitst deze zich in de Waal en de Nederrijn. Deze autoroute neemt je mee langs deze rivieren en het mooie landschap.
Het begin: de Nederrijn
Tot 1707 begon de Nederrijn een aantal kilometers meer stroomopwaarts dan nu. Dit stuk van de rivier – dat nu de Oude Rijn heet – zorgde voor veel overstromingen door de scherpe bochten die het water moest maken. Om die reden werd het Pannerdensch Kanaal aangelegd. Deze waterloop verplaatste het begin van de Nederrijn een aantal kilometers stroomafwaarts en loste het overstromingsgevaar – dat bij de Oude Rijn veel voorkwam – grotendeels op. Ook zorgde het Pannerdensch Kanaal ervoor dat de Nederrijn en IJssel voldoende water kregen, omdat deze in de zomermaanden vaak bijna droog stonden en daardoor slecht begaanbaar waren. De Nederrijn loopt door tot Wijk bij Duurstede. Hier kruist zij het Amsterdam-Rijnkanaal en gaat dan verder als de Lek.
De terugweg: de Waal
De Waal is het breedste deel van de Rijn in Nederland en zorgt dan ook voor ruim 2/3de van de waterafvoer. Ook voor de scheepvaart is de Waal veruit de belangrijkste arm van de Rijn in Nederland. Langs de Waal kan men de getijden van de Noordzee goed merken: tot aan Zaltbommel kan er een getijdenverschil optreden. Vroeger was dit nog veel verder stroomopwaarts merkbaar, maar de aanleg van de Deltawerken heeft de invloed van de Noordzee verminderd. De naam van de Waal is waarschijnlijk te danken aan de vele meanders die de rivier kent. Het Oudgermaanse woord 'wôh' betekent namelijk krom.
De route
Startpunt: Fort Pannerden, Waaldijk 1, 6686 MV Doornenburg
Lengte: ongeveer 65 kilometer
Als je de weg af rijdt, kom je op de kruising met de Waaldijk. Hier ga je rechtsaf, waarna je op de Sterreschans terecht komt. Aan het einde van deze weg sla je weer rechts af, de Pannerdenseweg op. Al snel splitst deze weg zich: houd hier links aan en ga de Rijndijk op. Deze weg slingert behoorlijk, maar blijf hier wel steeds de Rijndijk volgen. Na enkele kilometers kom je aan bij een T-splitsing: ga hier linksaf. Je bevindt je nog steeds op de Rijndijk.
Na enkele honderden meters is er een mogelijkheid om rechtsaf te slaan, de Scherpekamp op. Houd hier echter links aan en volg de Rijndijk. Deze loopt meer het binnenland in, terwijl de Scherpekamp langs de rivier blijft lopen. De laatste loopt echter dood voor auto’s. Blijf de Rijndijk volgen tot je bij het dorp Angeren aankomt. Ter hoogte van Huissen verandert de weg van naam: het wordt nu Angerensedijk. Na verloop van tijd verandert de naam weer, dit keer in Stadsdam. Vervolgens bereik je na enkele honderden meters een T-splitsing. Ga hier linksaf de Stadsdam op.
Na enige tijd kom je aan bij een rotonde. Ga hier rechtsaf de Ingenieur Molsweg op en volg deze weg helemaal tot het einde. Dit betekent dat je bij de rotonde rechtdoor gaat en na het viaduct van de N325 volg je de weg respectievelijk naar rechts en links. Daar sla je rechts af, de Huissensestraat op. Bij de eerstvolgende drie rotondes ga je rechtdoor en aan het einde van de Huissensestraat ga je rechtsaf de Nijmeegseweg op. Op deze weg steek je via de John Frostbrug de Nederrijn over.
John Frostbrug
De John Frostbrug was een van de bruggen die tijdens Operatie Market Garden in 1944 veroverd moest worden om een snelle route naar het Ruhrgebied vrij te maken. De brug is na de oorlog vernoemd naar de Britste luitenant-kolonel die tijdens Market Garden met zijn bataljon als enige van de drie bataljons bij Arnhem de brug wist te bereiken: John Frost. De leuning van de brug is bordeauxrood van kleur – de kleur van het embleem van de Britse 1st Airborne Division – een eerbetoon aan de geallieerde soldaten die hier gevochten hebben voor de vrijheid van Nederland.
Het vervolg van de route
Na het oversteken van de Nederrijn kom je aan bij een grote rotonde. Neem hier de eerste afslag rechtsaf, waarna je een haarspeldbocht maakt en over de Eusebiusbuitensingel weer richting de rivier rijdt. Aan het einde van deze weg ga je linksaf, de Westervoortsedijk op. Bij de eerste mogelijkheid ga je rechtsaf op de Badhuisstraat. Aan het einde ga je rechtsaf op de Nieuwe Kade, welke je tot het einde volgt. Daar volg je de weg naar rechts, de Kadestraat op. Hierbij kom je langs het Airborne Memorial.
Sla aan het einde van de Kadestraat rechtsaf op de Oranjewachtstraat en ga bij de tweede afslag linksaf, de Eusebiusbinnensingel op. Aan het einde ga je naar links, de Walburgstraat op. Ga dan bij de eerste mogelijkheid weer linksaf om op de Walburgstraat te blijven. Deze weg verandert twee keer van naam: respectievelijk in Turfstraat en Broerenstraat. Ga aan het einde hiervan naar links op de Nieuwstraat en neem daarna de eerste afslag naar rechts, de Langstraat op. Aan het einde ga je links en meteen daarna rechts. Rij vervolgens almaar rechtdoor tot je op de drukke weg Oude Kraan – de N225 – aankomt. Volg de N225 tot je bij een rotonde aankomt. Ga hier rechtdoor en blijf op de N225.
In Oosterbeek kom je langs Hotel ‘Hartenstein’. Dit voormalige hotel was tijdens Operatie Market Garden het hoofdkwartier van de Britse luchtlandingstroepen. Tegenwoordig is hier het indrukwekkende Airborne Museum ‘Hartenstein’ gevestigd.
Na het passeren van Hotel ‘Hartenstein’ kom je weer bij een rotonde. Hier ga je weer rechtdoor om op de N225 te blijven. Deze weg volg je tot je bij de A50 aankomt. Ga de A50 op in de richting van Nijmegen om de Nederrijn over te steken. Neem de tweede afslag op de A50 en ga de A15 op. Neem hier de eerste afslag en ga onderaan de afslag linksaf de N836 op. Deze weg blijf je volgen tot deze ter hoogte van Andelst een bocht naar links maakt. Neem direct na die bocht de eerste straat (Waalstraat) rechtsaf.
Aan het einde van de Waalstraat kom je aan bij de Waaldijk, ga hier linksaf. Blijf deze zo lang mogelijk volgen langs de Waal. Ter hoogte van Oosterhout kun je niet verder en moet je de weg naar links volgen. Je rijdt dan op de Oude Groenestraat. Je komt op deze straat twee rotondes tegen: de eerste steek je recht over, maar bij de tweede ga je linksaf op de Griftdijk. Neem op de eerste rotonde de eerste afslag naar rechts. Je rijdt nu op de Stationsstraat, die na verloop van tijd via een brug de A325 oversteekt. De weg heet nu Ressensestraat. Houd waar mogelijk rechts aan op deze weg tot je bij een rotonde aankomt. De weg heet nu Verlengde Herckenrathweg en kort daarna Herckenrathweg. Ga bij eerste twee rotondes rechtdoor en blijf de Herckenrathweg volgen. Na een tijdje verandert de naam van de weg in Papenstraat en kort daarna kom je aan bij de kruising met de N839.
Ga daar rechtsaf en volg de N839 tot het dorp Gendt. Hier verandert de naam van de weg in Langstraat. Neem bij elke rotonde op deze weg de tweede afslag. Na de tweede rotonde – in Gendt – ben je terechtgekomen op de Dorpsstraat. Deze volg je al snel naar rechts, waarna het de Kapelweg wordt en kort daarna wordt dit de N838. Je bent nu aan het einde van de route gekomen.