Het 'Volkswagenbusje' dat in de jaren 60 erg populair was onder hippies en surfers, heeft weer een opvolger. Gepensioneerd stedenbouwkundige Pieter de Jong testte deze Volkswagen California Ocean en liet weten wat hij ervan vond.
Pieter de Jong (69) is gepensioneerd stedenbouwkundige. Hij rijdt nu vooral ‘plezierkilometers’: familiebezoek, uitjes en vakanties. In totaal zo’n 15.000 kilometer per jaar. Dit doet hij in zijn Volkswagen Tiguan uit 2011. Ruim dertig jaar lang trokken Pieter, zijn vrouw Ineke en hun kinderen met een caravan achter de auto door Europa. Met name naar Frankrijk. Toen de kinderen niet meer meegingen, werd de caravan eerst luxer en comfortabeler, maar sinds kort is hij de deur uit. Nu genieten Pieter en Ineke in een vakantiehuis in Nederland. Maar mocht het reisvirus zich weer aandienen, dan zou een camper het alternatief voor de caravan kunnen zijn.
- Motorinhoud: 1968 cc
- Vermogen: 150 pk
- Gemiddeld verbruik: 1 op 15,6*
- Afmetingen (lxbxh): 490 x 230 x 199 cm
- Vanafprijs geteste versie handgeschakeld: €70.850
- Vanafprijs geteste versie automaat: €74.050
- Vanafprijs California (Beach, 84 pk): €53.545
- Te huur vanaf: €825 per week bij Camper Centrum Nederland
* Fabrieksopgave.
Het oordeel
De Volkswagen California is een verre nazaat van het ‘Volkswagenbusje’, dat in de jaren 60 door hippies en surfers gebruikt werd als kampeerbus in, juist ja, Californië. Vandaar ook de uitvoeringsnamen: Beach, Coast en Ocean. Voor zijn kennismaking met de California kreeg Pieter de sleutels in handen van de Ocean. “Dat het een Volkswagen is, bevalt mij wel. Goed afgewerkt, prima stoelen en een dashboard waarop alles eenvoudig te bedienen en te vinden is.”
Heel comfortabel
De hoge instap en dito zitpositie krijgen veel waardering, net als het perfecte verkeersoverzicht. “Zelfs het zicht naar achteren is goed; dat is bij het rijden met een caravan natuurlijk wel anders.” De eerste keer rijden met een automaat bevalt Pieter. “Heel comfortabel. Je moet net even iets meer gas geven om weg te komen, maar op lange reizen lijkt mij dit heel prettig.”
Een goed doordachte auto
Over reizen gesproken: dat is in de California zeker geen straf. Alles wat je nodig hebt – van keuken tot tuinmeubilair – is aanwezig. De buitenstoelen zijn mooi weggewerkt in de achterklep, de tafel in de zijdeur. Wil je binnen zitten, dan draai je de voorstoelen om en klap je de tafel bij het keukentje en de achterbank uit. Slapen doe je op de omgelegde achterbank of op het dak, nadat je dit hebt uitgevouwen. Dan kan overigens ook het plafond naar boven, zodat je kunt staan in de auto. “Allemaal heel slimme oplossingen, net als alle opbergruimte. Het is voor oudere kampeerders misschien moeilijker om op het dakbed te klimmen en het benedenbed is mogelijk wat krap. Daar moet je echt op letten als je je op een camper oriënteert. Ook de binnenruimte is beperkter dan die van een caravan, maar daar staat een hoop gemak en comfort tegenover: niks aankoppelen of spiegels monteren, gewoon wegwezen. Ik vind dit een mooie, goed doordachte auto. Vrijheid op wielen.”
Tien plus- en/of minpunten
+ Goed zicht rondom, ook naar achteren.
+ Hoge instap en zitpositie.
+ Fijne automaat, echt een aanrader.
+ Sneller rijden, gemakkelijker inhalen dan met een caravan.
+ Overzichtelijke buitenmaat, makkelijk manoeuvreren.
+ Goede indeling, doordacht interieur.
+ Achteruitrijcamera.
+ Mooi product, goed afgewerkt.
- In het dakbed klauteren kost moeite.
- Minder ruimte dan in een caravan.
De concurrentie: andere kampeerbussen
HymerCar Ayers Rock
- Basisuitvoering: 115 pk
- Dieselmotor
- Lengte: 541 cm
- Vanafprijs: €57.940
Fabrieksopgave
Mercedes-Benz Marco Polo
- Basisuitvoering: 136 pk
- Dieselmotor
- Lengte: 514 cm
- Vanafprijs: €51.449
Fabrieksopgave
Knaus Boxstar Road 540
- Basisuitvoering: 115 pk
- Dieselmotor
- Lengte: 541 cm
- Vanafprijs: € 55.956
Fabrieksopgave
Met dank aan Volkswagen Camper Centrum Nederland voor de testcamper en Witoma Caravan & Recreatie in Rosmalen voor de informatie over en fotografie van de Knaus en Hymer.
Vind al onze autotests op www.plusonline.nl/auto
Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine mei 2017. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!
- Plus Magazine