De Volvo S60 in R-Design ziet er sportief uit en rijdt ook zo. De grote, 20-inch lichtmetalen velgen doen wat dit betreft een flinke duit in het zakje. De lage banden kleven fijn aan het asfalt. Marc: “Het maakt dat je iets meer voelt op wat voor wegdek je rijdt en het geeft wat extra afrolgeluid, maar het rijdt heerlijk.” Benieuwd naar Marc zijn oordeel?
Over de Volvo S60 T5 Geartronic R-Design
- Motorinhoud 1969 cc
- Vermogen 250 pk
- Gemiddeld verbruik 1 op 14,7*
- Energielabel D*
- CO2-uitstoot 155 g/km*
- Afmetingen (lxbxh) 476 x 185x 143 cm
- Gewicht 1577 kg
- Vanafprijs geteste uitvoering €48.495
- Vanafprijs (1.5i, 173 pk, handbak) €44.995
* Fabrieksopgave
De testrijder
Marc van Gaal (55) is ondernemer en rijdt zo’n 10.000 kilometer per jaar, momenteel in een Mini Cooper Cabrio. Voor werk en uitstapjes. Hij is een echte autoliefhebber. Ook houdt hij het autonieuws gedetailleerd bij. Marc is enthousiast dat hij deze nieuwe en sportief ogende Volvo S60 kan rijden als testredacteur, hoewel zijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar auto’s met achterwielaandrijving: “Dat geeft net dat beetje extra sportiviteit. Het gaat fijner door de bocht. Een voorwiel-aangedreven auto wil bij wijze van spreken liever altijd rechtdoor.”
Of de op de voorwielen aangedreven Volvo S60 zijn goedkeuring kan wegdragen, vertelt hij in tien plus- en/of minpunten. “Dat hij 250 pk heeft, is in elk geval al in zijn voordeel.”
Het oordeel
De Volvo S60 is een chique sedan, een auto met kofferbak dus. Een flinke in dit geval, want met ruim 450 liter kun je de inhoud van een volle winkelwagen riant kwijt. Afhankelijk van het gekozen model is bovendien de achterbank omklapbaar voor nog meer flexibiliteit.
“Met de ruimte in de rest van de auto is het ook goed gesteld. Het interieur ziet er goed uit en de stoelen in deze uitvoering zitten heerlijk. Het zitgedeelte is zelfs instelbaar voor mensen met kortere of langere benen. Enige nadeel is de lage voorruit. Hierdoor hangt de binnenspiegel nogal eens in het zicht als je het verkeer rechtsvoor in de gaten houdt”, zegt Marc.
Over het uiterlijk niks dan lof: “De S60 ziet er heel sportief uit, zeker met deze velgen én in deze kleur rood (Fusion Red metallic, optie à 995 euro, red.). Dit accentueert zijn sportiviteit nog meer. Mensen kijken je echt na. De lage daklijn geeft de auto dynamiek. Hoewel dit nog weleens zorgt voor lastig instappen en je hoofd stoten, is dat hier niet het geval. Wat ik wel onhandig vind, is de ver naar achter geplaatste portiergreep. Met de stoel naar voren, kom je er moeilijk bij”, vindt Marc.
Verder biedt de S60 veel comfort en veel elektronische snufjes om het rijden veilig te maken. Zo kan de auto zelf afstand houden bij het rijden op cruisecontrol en stuurt hij zelfs bij als je over de lijn dreigt te gaan. “De afstandsfunctie werkt vooral goed op de lange afstand en de rustigere tijden – je kunt die ook uitschakelen.”
Marc, tot slot: “De sterke motor en de soepele 8-traps automaat maken het rijden erg prettig. Hij kan goed omgaan met al het vermogen en rijdt heel strak. Hij trekt snel op en is zo weg als je even moet accelereren. Zeker een auto die absoluut het overwegen waard is als je van sportieve auto’s houdt.”
TIEN PLUS- EN/OF MINPUNTEN
+ Mooi en sportief uiterlijk.
+ Veel vermogen voor snel accelereren.
+ Belangrijke informatie wordt geprojecteerd op voorruit.
+ Voorwielaandrijving gaat goed om met vermogen.
+ Goede wegligging.
+ Stuur- en cruisecontrol-assistent werkt prima.
+ / – Alleen touchscreen bediening van audio en navigatie. Werkt goed, maar liever knoppen erbij.
– Slecht zicht naar rechtsvoor.
– Stug onderstel, afrolgeluid van banden.
– Onhandige portiergrepen.
De concurrentie
Audi A4 45 TFSI quattro
• 245 pk (vierwielaandrijving)
• 2 cm korter
• D-label, 146 g CO2/km, 1 op 15,4*
• Vanafprijs €57.940
BMW 330iA
• 258 pk (achterwielaandrijving)
• 5 cm korter
• C-label, 132 g CO2/km, 1 op 17,2*
• Vanafprijs €52.507
Mercedes-Benz C 300
• 258 pk (achterwielaandrijving)
• 7 cm korter
• D-label, 140 g CO2/km, 1 op 16,4*
• Vanafprijs €50.162
- Plus Magazine