BMW K 1600 GT: Zes cilinders vol emotie

Getty Images

Motorrijden in de winter? Jazeker! In februari start voor veel motorrijders het officieuze motorseizoen met de Motorbeurs in Utrecht. Een bezoekje aan de beurs is voor velen het eerste ritje in het nieuwe jaar. In deze test staat de BMW K 1600 GT centraal. Een heel bijzondere motor.

Toeren met adrenaline

Het zescilinder-motorblok heeft niet alleen voldoende kracht op elk toerental, maar weet dit ook nog eens – zoals het hoort bij een zescilinder – stil en soepel af te geven. Met andere woorden: de motor laat amper van zich horen, maar reageert onmiddellijk wanneer je het gas opendraait. En ondanks de grote motorinhoud laat de GT zich heel vriendelijk en soepel door elke bocht leiden. Goed voor eindeloos toeren, maar ook voor bijvoorbeeld een snelle, bochtrijke beklimming van een mooie bergweg.
Goedkoop is de motor niet, maar daar staat wel een bijzonder karakter tegenover. Net als een perfecte beschutting tegen weer en wind. En dat is toch ook belangrijk, gezien ons klimaat.

BMW K 1600 GT

  • Vermogen: 160 pk
  • Motorinhoud: 1649 cc
  • Gemiddeld verbruik: 1 liter op 18 km
  • Afmetingen (lxbxh): 232 x 100 x 144 cm
  • Gewicht: 332 kg
  • Vanaf: €24.300

De Pluslezer

Herman van Donkersgoed (58) is hardrockmuzikant en IT-projectmanager. Voor werk, optredens en vakanties rijdt hij zo’n 40.000 km per jaar. Deels in een Renault Espace uit 2004, deels op zijn motor: een BMW R 1150 GS, eveneens uit 2004.

Hermans motortest in tien punten
Vooral op de motor zijn aerodynamica en stabiliteit belangrijk, vindt Herman. In bochten, maar ook als het hard waait, moet de motor ‘snijden als een mes’. Rechtdoor betekent rechtdoor. Of de BMW K 1600 GT hieraan voldoet, maakt hij duidelijk in tien plus- en minpunten:
+ Super stabiel.
+ Zware motor (1600 cc), maar toch goed te besturen.
+ De motor heeft altijd kracht voorradig, op elke snelheid.
+ Geweldige buddyseat.
+ Sportieve vormgeving, toch ook relaxed toeren.
+ Koffers en opbergvakjes met centrale sluiting: heel handig.
+ Goed zichtbaar door de flinke, dubbele koplamp.
-  Windscherm is net iets te laag voor langere mensen.
-  Kleine achteruitkijkspiegels.
-  Dashboard is niet mooi vormgegeven, te veel retro.3

Het oordeel
“Het is een ruim opgezette, comfortabele en krachtige motor. Alles werkt heel soepel. Misschien iets té goed voor mij. Ik ben meer van het rauwe: van een beetje werken op de motor. Wie dat niet wil, heeft hiermee een perfecte oplossing.”

Het detail
“Alle systemen aan boord zijn te bedienen via een ring naast het handvat. Werkt heel eenvoudig en doeltreffend, ook tijdens het rijden. Opvallend is ook dat de ruit omlaag zakt wanneer je afstapt, waarmee meteen het uitneembare navigatieapparaat tegen diefstal is beschermd. Heel doordacht.”

Bediening

De professional

Michael Bleekemolen (63) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Elke maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over een testauto. En dit keer dus een testmotor!

Michaels motortest in tien punten
+ Deze BMW is een complete motor met alles erop en eraan.
+ Je zit erg comfortabel.
+ De algemene bediening is makkelijk te bereiken.
+ Heeft een goede wegligging.
+ Het Anti Blokkeer Systeem (ABS) werkt zeer goed.
+ De motor is weinig gevoelig voor wind van opzij.
+ Goede verlichting, die meedraait in de bocht.
- Een moeilijke opstap voor achterpassagier, de motor is breed.
- Het zicht vertekent in het windscherm.
- Je raakt te snel de bedieningsknop van het menu aan.

Het oordeel
“Leuk om weer eens een motor te testen; het vrije leven! Deze BMW heeft me versteld doen staan qua snelheid, luxe en de talloze opties die erop zitten. De rij-eigenschappen zijn fantastisch. De motor heeft een prima wegligging en de remmen hebben een goed werkend ABS. Ik moest wel wennen aan de koppeling (die je bij een motor met de hand bedient): de hendel pakt vreemd op. De motor heeft onderin iets te weinig koppel, maar bij een hoger toerental gaat hij er echt vandoor. Het bedieningsgemak is op alle punten goed. Uniek is de goed werkende, uitneembare navigatie. Minpuntje is wel dat je te snel de knop van de computer aanraakt. En de in hoogte te verstellen voorruit vond ik tegenvallen, omdat door de gebogen transparante kunststof het beeld enigszins wordt vertekend. Bij motoren spelen de emotie en de rijbeleving vaak een grotere rol dan bij auto’s, maar als liefhebber van recreatief motorrijden kan ik mij goed voorstellen dat je deze aanschaft.”

BMW K 1600 GT

De concurrentie: andere sportieve toermachines

Honda ST1300 Pan European

  • 126 pk
  • 1261 cc
  • Minder cc's dan de BWM, toch 329 kg
  • Vanaf €20,299

Yamah FRJ1300A

  • 146pk
  • 1298 cc
  • Flink lichter: 289 kg
  • Vanaf €20.499

Kawasaki 1400GTR

  • 155 pk
  • 1352 cc
  • Iets lichter: 312 kg
  • Vanaf €20.498
Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine