Pluslezer Mari van Iersel en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Citroën C4 Picasso 1.6 THP EGS. Ze geven hun mening over deze ruime auto met leuke extra's.
Citroën C4 Picasso 1.6 THP EGS
- Motorinhoud: 1598 cc
- Vermogen: 156 pk
- Gem. verbruik: 1 l op 14,9 km
- Energielabel: B-label
- CO2-uitstoot: 155 g/km
- Afmetingen (lxbxh): 447 x 183 x 168 cm
- Gewicht: 1405 kg
De Citroën C4 Picasso beschikt over veel ruimte, een hoge daklijn, comfort en goed zicht rondom. De door Plus Magazine gereden versie koppelt hier nog een sterke benzinemotor en een automaat aan. Of beter gezegd: een gerobotiseerde handbak. In plaats van een koppelingspedaal regelt de computer de bediening van de versnellingen. Wie wil, kan handmatig schakelen met zogenaamde flippers aan het stuur. De C4 Picasso 1.6 THP EGS is te koop vanaf €28.240. Overigens is er al een C4 Picasso vanaf €24.740.
De Pluslezer
Mari van Iersel (57) is communicatieadviseur bij de gemeente Tilburg. Hij rijdt zo’n 20.000 kilometer per jaar, met name voor woon-werkverkeer en vakanties. Hij doet dit in een Hyundai i30 uit 2008.
Mari’s autotest in tien punten
Auto’s zijn er voor Mari vooral om veilig en comfortabel van a naar b te rijden. Zeker omdat hij geen fan van het openbaar vervoer is. Comfort is daarom het allerbelangrijkste aspect van een auto, meer dan het uiterlijk. Hoe de Plus Magazine-testauto op zijn criteria scoort, wordt duidelijk aan de hand van de volgende tien plus- en/of minpunten:
+ Snel accelereren bij veel gas geven.
+ Opvallend goed zicht rondom.
+ Stevige, goede stoelen.
+ Weinig motorgeluid.
+ Ruim interieur.
+ Overzichtelijk en prettig in het midden geplaatst dashboard.
– Automaat schakelt nadrukkelijk op.
– Stevige prijs.
– Windgeruis bij voorportieren.
– Minder stabiel in lange bocht.
Het oordeel
“Het is niet meteen mijn auto. Stevig geprijsd en de automaat voelt niet echt prettig omdat deze te nadrukkelijk schakelt. Het is wel een snelle auto, met veel comfort en een uitstekend zicht rondom.”
Het detail
“Deze uitvoering had als extra een boodschappenkarretje in de bagageruimte. Heel slim. Ook het interieurlampje achterin dat je er kunt uithalen en dat dan als zaklamp dienstdoet, is reuze handig.”
De professional
Michael Bleekemolen (61) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.
Michaels autotest in tien punten
+ Met deze minimale afmetingen toch een echt ruime auto.
+ Goede prijs-kwaliteitverhouding.
+ In de C4 passen gemakkelijk vijf personen.
+ Voor een MPV heeft deze auto een goede wegligging.
+ Er zijn leuke hebbedingetjes verkrijgbaar, zoals een boodschappenkarretje en een apart te openen achterruit.
+ De inruilwaarde zal vrij goed blijven in de toekomst.
– De automatische versnellingsbak is soms te traag.
– Het verbruik had wat minder mogen zijn.
– De digitale tellers zitten in het midden van het dashboard.
– Diverse knopjes zijn te klein voor een goede bediening.
Het oordeel
“Een zogenaamde ‘ruimtewagen’ is altijd prettig en handig in het gebruik. Je stapt makkelijker in, zo ook in deze midi-MPV (multipurpose vehicle). Bovendien is de Picasso ook als Grand Picasso te koop en dan beschik je over zeven goede zitplaatsen, verdeeld over drie zitrijen. Het interieur is mooi, maar voor mij misschien net iets te kitscherig. De bijna-automatische versnellingsbak doet zijn werk helaas niet goed, tenzij je echt ‘sportief’ gaat rijden. Vaak staat de auto net in de verkeerde versnelling en heb je even een moment van elektronische schakelingen waardoor de auto inhoudt. Uiteraard kun je ook handmatig schakelen, maar daarvoor schaf je deze auto niet aan. De besturing is prettig in gevoel, licht bij het inparkeren en wat zwaarder op hogere snelheid, precies zoals het moet. Ondanks de hoogte helt de auto niet over; de C4 heeft een goede neutrale wegligging met goed werkende remmen. De bagageruimte is redelijk ruim en heel flexibel in te delen, zeker wanneer je de achterstoelen (deels) neerklapt. Erg leuk vind ik bepaalde extra’s, zoals een zaklantaarn die eigenlijk de bagageruimteverlichting is en die wordt opgeladen als je hem terugplaatst.”
De concurrentie: andere midi-MPV’s met automaat
Peugeot 3008 ST 1.6 THP
- Zelfde motor, iets minder snel
- 1 l op 13 km
- Iets kleiner, minder bagageruimte
- Vanaf €31.530
Toyota Verso 1.8 16v VVT-i Aspiration
- 9 pk minder, iets minder snel
- 1 l op 14,3 km
- Vergelijkbare afmetingen
- Vanaf €26.280
Renault Scénic 2.0 16V Parisienne
- 16 pk minder, iets minder snel
- 1 l op 12,3 km
- Iets kleiner, minder bagageruimte
- Vanaf €28.490
Lees ook:
- Plus Magazine