Citroën DS4: moderne godin

Pluslezer Theo van der Ven en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Citroën DS4 VTi 120 Chic. Ze geven hun ongezouten mening over deze moderne godin.

Indrukwekkend

De Snoek, officieel Citroën DS genaamd, staat in ons collectieve geheugen gegrift. Na vele decennia heeft de Franse autobouwer de naam DS (van ‘la déesse’, Frans voor godin) onder het stof vandaan gehaald. Zoals bij het onderwerp van deze test: de DS4. In de basis een ‘gewone’ C4, maar dan met een bijzondere, sportieve styling en bijbehorende rijkwaliteiten. Sportief, chique en opvallend – zo moet een moderne godin tenslotte zijn.

De geteste versie is de basisuitvoering van de lijn, maar die heeft al voldoende in huis om indruk te maken. De 120 pk sterke motor doet zijn werk goed. Niet te snel, maar voldoende voor onze gemiddelde snelheden. Iets harder verend dan we gewend zijn van een Citroën, maar daar lijdt het comfort zeker niet onder.

Citroën DS4 VTi 120 Chic

  • Motorinhoud: 1598 cc
  • Vermogen: 120 pk
  • Gemiddeld verbruik: 6,2 l/100 km
  • Energielabel: B
  • CO2-uitstoot: 144 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 427x181x152 cm
  • Gewicht: 1180 kg
  • Prijs: €23.940

De Pluslezer

Theo van der Ven (53) is ondercommandant bij een bedrijfsbrandweerkorps. Kilometers maakt hij voornamelijk tijdens het woon-werkverkeer en vakanties, in totaal zo’n 25.000 per jaar. Hij rijdt in een Opel Astra uit 2010.

Theo’s autotest in tien punten

Theo vindt auto’s mooi en kleur is hierbij erg belangrijk. Volgens hem kan een kleur de auto maken of breken. Verder is het voor alles een vervoermiddel en moet hij doen waarvoor hij gemaakt is. Of de Citroën DS4 zijn ‘werk’ doet, vat hij samen in tien plus- en minpunten:

+ Sportief uiterlijk.
+ Mooie, diepe kleur (Rouge Babylone metallic).
+ Stille motor (daardoor hoor je wel andere geluidjes).
+ Goed zicht vooruit en opzij.
+ Schakelt soepel.
+ Duidelijke snelheidsmeter/eenvoudige bediening.
+ Directe besturing.
– Kleine achterruit.
– Reflectie instrumentenpaneel in voorruit.
– Rare punt aan achterdeuren waaraan je je makkelijk stoot.

Het oordeelMissing media-item.

“Ik heb heel prettig gereden in de Citroën DS4. Rustig getoerd en oprecht genoten. Hij schakelt soepel, je zit er comfortabel in, hij maakt amper geluid en het dashboard is slim ingedeeld. Kortom: deze Citroën heeft op mij een zeer positieve indruk gemaakt.”

Het detail

“Heel prettig vind ik het ruime blikveld en het overzichtelijke dashboard. Dat valt meteen op als je instapt. De kleur is geweldig en past bij de auto omdat hij de stroomlijn accentueert.”

De professional

Michael Bleekemolen (62) was formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De DS4 heeft zonder twijfel een goede look.
+ Wegligging is prima.
+ Interieur en dashboard zijn mooi.
+ De panoramische voorruit is handig bij hoge stoplichten!
+ De voorruit is tevens geluidwerend.
+ De schakelpook is bijzonder goed hanteerbaar.
+ Er is een reserveband aanwezig, dat zie je steeds minder.
+ Het lederen stuur voelt prettig aan.
– Dit is een iets te hard geveerde auto.
– De achterbank is moeilijk te bereiken.

Het oordeel
“Toen ik de Citroën DS4 zag staan, vroeg ik me af of hij net zo goed zou rijden als hij eruitziet. Dat bleek aardig het geval te zijn. Een beetje onderstuur (neemt de bocht flauwer dan je denkt, red.), maar geen commentaar op remmen en wegligging. Over het motorvermogen kun je twisten. Ik deed er twaalf seconden over om 100 km/uur te bereiken. Niet zo spannend dus. Voor de een is dat belangrijk, voor de ander een stuk minder. De instap is vrij hoog. Ik begrijp deze keuze van Citroën niet helemaal, want hoge auto’s slaan volgens de natuurkundige wetten sneller om. Dat de wegligging toch goed is en de auto niet te veel overhelt, komt mede door een (te) harde vering. Die houdt de auto in de bochten ‘overeind’.

Uiteraard gaat dat ten koste van het comfort. Met het oog op de hoeveelheid verkeersdrempels in Nederland had die vering wel wat zachter gemogen. Nog een puntje van kritiek: chauffeur en bijrijder stoten snel hun voorhoofd wanneer de zonneklep in de achterste stand staat. Het is beter om de klep altijd onder de panoramische ruit te schuiven. Op zich is het een slim systeem. Over het algemeen ben ik tevreden over de Citroën DS4, maar dat kan ook bijna niet anders met zo’n uiterlijk.”

De concurrentie: andere ‘hot hatches’

BMW 116i
- 16 pk meer, 60 Nm meer koppel, veel sneller
- B-label, 5,5 l/100 km, 129 g CO2/km
- Iets ruimer
- Vanaf €27.950

Lancia Delta 1.4 T-Jet 120 pk Steel
- Zelfde vermogen, 46 Nm meer koppel, stuk sneller
- B-label, 6,3 l/100 km, 146 g CO2/km
- Net iets ruimer in zijn jasje
- Vanaf €22.990

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo Progression
- Zelfde vermogen, 46 Nm meer koppel, sneller
- C-label, 6,4 l/100 km, 149 g CO2/km
- Minder (bagage)ruimte
- Vanaf €23.950

Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine