Auto's in de Europese Unie moeten sneller 'schoon' worden. De uitstoot moet omlaag, maar om dat te bereiken worden vooral kleinere auto's steeds duurder. Kunt u straks nog wel een eigen auto betalen?
Onderhandelaars van de EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben afgesproken dat auto's in 2030 gemiddeld 37,5% minder CO2 uitstoten dan in 2021. Voor bestelwagens wordt die reductie 31%. De Europese auto-industrie waarschuwt dat dit grote gevolgen gaat hebben. Branchevereniging ACEA vreest voor haar concurrentiepositie, de banen van werknemers in de sector en de hoog oplopende prijzen voor de consument. [ITEMADVERTORIAL]
Kosten doorberekend aan consument
De verkoopdirecteur van een groot automerk is bijzonder negatief. Om aan deze eisen te kunnen voldoen, moet gerekend worden op 'aanzienlijke stijgingen in materiaalkosten'. Het gaat om meerprijzen van 3000 euro per voertuig, bedragen die de autofabrikant niet wil of kan accepteren. Dit moet worden doorberekend aan de consument, op korte en middellange termijn. Vooral bij kleine auto's. Omdat die vaak goedkoper zijn dan grotere modellen, maar de kosten van het materiaal niet veel verschillen, is de relatieve prijsstijging veel hoger. Hierdoor raken op den duur ook kleinere auto's buiten bereik van Jan Modaal.
Electrisch rijden?
Een alternatief dat vaak geopperd wordt, is een massale overstap van de consument op de electrische auto. Hierbij komen echter andere problemen om de hoek kijken. Bijvoorbeeld: het aantal beschikbare laadpalen zou flink moeten worden uitgebreid om al die toekomstige electrische auto's van stroom te voorzien. Bovendien is er op dit moment nog maar een beperkt aantal modellen beschikbaar. Tot slot hangt er aan die electrische auto's meestal een fors prijskaartje, waardoor de minder welgestelde autobestuurder hem niet kan kopen, tenzij de overheid nu zou beginnen met het flink subsidieren van dit type auto.
Erik Jonnaert, de secretaris-generaal van ACEA, vindt dat de emissiedoelen van 2030 zijn ''gedreven door politieke motieven, zonder dat men de technologische en socio-economische realiteit in de besluitvorming meeneemt''. Met andere woorden, men is erg ambitieus met klimaatdoelstellingen, maar houdt onvoldoende rekening met de portemonnee van de burger of de gevolgen voor de auto-industrie.
Bron: RADAR, AM-Online, Businessinsider