De Fiat Qubo: een vermomde stationwagon

De Fiat Qubo is een eigenwijs ogende, praktische auto, gebaseerd op de bestelwagen Fiat Fiorino. Het model biedt veel ruimte en is de perfecte keuze voor wie in gezelschap op reis gaat.

Praktisch en ruim

In één handomdraai haal je de achterbank eruit en wordt de bagageruimte zo groot als die van een flinke stationwagon (2500 liter). Handig als de fiets mee moet. In totaal zijn zestien opstellingen van het interieur mogelijk. Er is veel aandacht besteed aan comfortabel en veilig rijden. De 1.4 liter motor heeft een vermogen van 73 pk en komt tot een maximum snelheid van 155 km/u.

De door de Plus-tester gereden versie is de Dynamic. Deze uitvoering is te koop vanaf €15.895 (€1500 meer dan de basisversie, de Active). ­Diesels kosten €4000 meer. De Dynamic is goed uitgerust. Standaard aan boord: handbediende airco, airbags, mistlampen vóór en radio/cd-speler. De testauto had ook een MultiMedia Pack (€500); hiermee kunt u handsfree bellen via een draadloze Bluetooth-telefoonverbinding met spraakbediening. Ook kunt u er uw mp3-speler (aan te sluiten met USB) eenvoudig mee bedienen via knoppen op het stuur – wel zo veilig. Dat stuur is in dit pakket overigens met leer bekleed.

Meer informatie op www.fiat.nl

De Pluslezer

Arno Schipper (53) is civiel ingenieur en zelfstandig ondernemer. Hij importeert bouw­materialen uit Europa en rijdt in zijn Ford Mondeo uit 2004 zo’n 30.000 km per jaar.

Arno’s autotest in tien punten
Onze testrijder hecht als kilometervreter aan kwaliteit en luxe, zodat hij na lange ritten fris kan uitstappen. Voldoet de Fiat Qubo? Arno’s testrit samengevat in tien punten:

+ Goed zicht rondom, riante voorruit.
+ Hoge zit.
+ Praktische schuifdeuren.
+ Eenvoudig instappen.
+ Veel bagageruimte, eenvoudig uit te breiden.
+ Grote buitenspiegels.
+ Comfortabele stoelen.
+ Bluetooth handsfree telefoonsysteem.
- Stugge vering.
- Weinig pit, toch stevig verbruik.

Het oordeel
“Het brandstofverbruik van de benzinemotor valt tegen. Ook op lange autosnelwegritten gaf de boordcomputer een verbruik aan van 1 op 11 bij 120 km/u, terwijl de motor niet pittig overkomt. Maar de stoelen zijn comfortabel, het zicht rondom is prima en de bagageruimte kun je eenvoudig tot bestelwagenformaat ombouwen: fietsen erin en gáán.”

Het detail

“De schuifdeuren vind ik heel praktisch. Je kunt makkelijk instappen, zelfs op krappe parkeerplaatsen.”

De Professional

Michael Bleekemolen (59) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten
+ De prijs van de Qubo is zeer redelijk.
+ De auto is in alle opzichten functioneel.
+ De versnellingspook is, ten opzichte van het stuur, perfect ­geplaatst en daardoor is de bediening erg makkelijk.
+ Het instappen gaat makkelijk.
+ De wegligging is goed (dat had ik niet had verwacht van Fiat).
+ Het is een auto om meteen in weg te rijden; de minder zekere automobilist zal zich er zeker prettig in voelen.
- Het zicht naar buiten is voor kleinere passagiers die achterin zitten zeer beperkt.
- Het brandstofverbruik is vrij hoog.
- Van het vermogen had ik meer verwacht: de Qubo is traag.
- Er is vrijwel geen zijdelingse steun bij voorstoelen.

Het oordeel

“Mijn autohart begon niet sneller te kloppen toen ik kwam aanlopen om de Qubo mee te nemen voor de test. Het is net een wederopstanding van de Multipla. Fiat probeerde met de Multipla een vernieuwend model op de markt te brengen. Maar naar mijn idee is dat niet gelukt. Met de Qubo doet Fiat een nieuwe poging. Als je hem van voor of achter ziet, gaat het nog. De voorzijde is zo gek nog niet: koplampen niet op de hoeken en een grote luchtinlaat. Met de zijkant heb ik meer moeite. Nadat ik een paar kilometer had gereden, dacht ik dat Femke Halsema wel tevreden zou zijn met het brandstofverbruik. De auto is namelijk redelijk traag. Helaas blijkt het verbruik heel hoog te zijn. Zoveel brandstof lijkt me niet nodig met de snelheid die de Qubo haalt. Menig grotere auto rijdt zuiniger en heeft aanzienlijk meer pk’s.”

Het detail
“De Qubo heeft ook voordelen: functioneel, schakelt goed, veel laadruimte, veel opbergvakjes, goede wegligging, goede remmen. Maak een proefrit en trek uw eigen conclusie.”

De concurrentie: andere ‘budget’ ruimtewagens


Ford Fusion
Iets groter (± 6 cm) dan de Fiat Qubo
Minder bagageruimte
Prijzen vanaf €14.700.
www.ford.nl

Missing media-item.

Opel Tour

Bijna 40 cm langer, dus
ruimer
Bestelwagenachtig uiterlijk
Zuiniger, pittiger, schoner
Prijzen vanaf €15.645.
www.opel.nl

Missing media-item.

Renault Grand Modus
Iets groter (± 7 cm)
Ontwikkeld als personenwagen
Schoon, zuinig, pittig
Prijzen vanaf €15.065.
www.renault.nl

Missing media-item.

 

 

Auteur