De Mazda5 2.0 TS: veilig en multifunctioneel

Deze maand testte Plus Magazine de Mazda5. Pluslezer en revalidatiearts Dirk van Kuppevelt (57) velt zijn oordeel over dit nieuwe, welgevormde model.

Spelen met ruimte

Opvallend is ook de luxe aan boord. Stevige en grote stoelen met een hoge zit, een overzichtelijk dashboard, met enkele kleine displays. De informatie die hier staat aangegeven, is voor sommige mensen onleesbaar, maar bevat geen superbelangrijke informatie: zenderkeuze, gereden aantal kilometers, buitentemperatuur, instelling airco.
Het zicht rondom is door het grote ruitoppervlak prima. De schuifdeuren achter dragen behoorlijk bij aan het gebruiksgemak, evenals de optioneel leverbare derde zitrij – verwacht niet te veel ruimte  –  die in een handomdraai wordt omgetoverd tot vlakke laadvloer.

Aan de Mazda5 basisversie 1.8 S (115 pk) hangt een prijskaartje vanaf €24.990. De door Plus geteste versie is de 2.0 TS, te koop vanaf €27.490. Geen malse prijs, zeker gezien het ontbreken van cruisecontrol en handsfree telefoon. ­Automatische airco is er dan weer wel, net zoals audio met stuurbediening, lichtmetalen velgen en een hoop veiligheidsfeatures. Meer informatie vindt u op www.mazda.nl

Motorinhoud1998 cc
Vermogen150 pk
Gem. verbruik
1 l op 14,5 km
CO2-uitstoot159 gr/100 km, C-label
Afmetingen
459 x 175 x 162
Gewicht 1460 kg

De Pluslezer

Missing media-item.

Dirk van Kuppevelt (57) is revalidatiearts en rijdt per jaar 40.000 kilometer, met name woon-werkverkeer. Ook vakanties eisen hun ­kilometers op.

Dirks autotest in tien punten
Betrouwbaarheid vindt Dirk belangrijk en luxe mag – omdat hij nogal wat kilometers maakt – niet ontbreken. Zijn Citroën C4 Grand Picasso uit 2007 voldoet aan die eisen. Of de Mazda5 daaraan kan tippen, vertelt Dirk in tien plus- en/of minpunten:

+ Lekker ‘directe’ besturing.
+ Weinig geluid, heerlijk stil.
+ Schakelt soepel.
+ De schuifdeuren achter zijn heel praktisch.
+ De auto geeft schakeladvies (helpt om zuinig te rijden).
- Uiterlijk spreekt mij niet aan.
- Zitplaatsen op tweede en derde rij zijn erg krap
- Beperkte opbergruimte voor kleine spullen.
- Informatiepaneel geeft te veel info op klein oppervlak ­
en is vrijwel onleesbaar.
- Stevig aan de prijs.

Het oordeel
“De auto rijdt heel erg lekker. De motor loopt goed en vlot, het schakelen gaat erg soepel en het is heel stil aan boord. Maar als Citroën-rijder vind ik de vering nogal stug.”

Het detail
“Vooral i-stop is voor mij een openbaring. De motor slaat af als je voor een verkeerslicht of overweg even moet wachten. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Als je dan weer wilt wegrijden, slaat de motor meteen aan. Scheelt een hoop benzine en uitlaatgas. Dit vind ik een mooie vinding.”
Missing media-item.


De professional

Missing media-item.

Michael Bleekemolen (61) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Michaels autotest in tien punten
+ Erg gebruiksvriendelijk.
+ De remmen zijn echt perfect.
+ De wegligging is goed, met een neutraal karakter.
+ Alles waarmee je in aanraking komt, kun je soepel bedienen.
+ Vanaf de bestuurdersstoel is alles erg overzichtelijk.
+ Er is een gescheiden temperatuurregeling voor bestuurder en passagier.
+ De schuifdeuren achter zijn erg praktisch.
+ Met neergeklapte stoelen ontstaat er een vlakke laadvloer.
+ Een veilige auto.
- Het is jammer dat een navigatiesysteem mist in het standaardpakket.

Het oordeel

“Ik vind de Mazda5 een bijzondere auto en zeer gebruiksvriendelijk als gezinsauto. De achterdeuren hebben een schuifprincipe in plaats van een klapsysteem. Dat doet me wel altijd denken aan een bestelauto. Toch hebben schuifdeuren erg veel voordelen, zeker met kinderen. Geen openslaande deuren tegen andere auto’s of deuren die uit je handen waaien! En het in- en uitstappen is verreweg het makkelijkst bij dergelijke deuren. Maar ook de bestuurder kan goed instappen, daar heeft Mazda goed op gelet.

De Mazda5 biedt met wat ombouwwerk plaats aan zeven personen. Uiteraard is de ruimte dan wat beperkt en kun je niet veel bagage meer meenemen, maar het kan wel.
Om-gekeerd kun je de auto weer voorzien van een goede vlakke laadvloer als de stoelen worden neergeklapt. Erg functioneel!

Het Circuit Park Zandvoort is mijn favoriete testbaan en ik heb deze auto aan diverse testen onderworpen. Remmen, vermogen, wegligging, allemaal ruim voldoende. Alleen moet u bij aanschaf wel rekening houden met een hoge categorie qua bijtelling, bij deze uitvoering al zo’n €6810. Maar dan hebt u wel wat, zowel zakelijk als privé.”

De concurrentie: andere ruimtevierwielers

Peugeot 5008 1.6 VTi
  • 120 pk
  • 1 l op 14,5 km
  • B-label
  • Vanaf €25.280
Missing media-item.

Toyota Verso 1.6 16V VVT-i
  • 132 pk  
  • 1 l op 14,9 km
  • C-label
  • Vanaf €24.990
Missing media-item.

Renault Grand Scénic 1.6 16V
  • 110 pk
  • 1 l op 13,3 km
  • C-label
  • Vanaf €24.990
Missing media-item.
Auteur