De opkomst van de automaat

Getty Images

In Europa is rijden met een pook nog altijd de standaard. Automaten lijken nu in Nederland meer in zwang te raken: het aantal ingeschreven auto's die automatisch schakelen stijgt. Veel vooroordelen en nadelen verdwijnen.

Een automatische versnellingsbak: dat is toch niets voor mannen? Het is toch veel fijner om zelf de controle te hebben? Automaten werden gezien als bedoeld voor bestuurders die niet graag en niet veel rijden en helemaal niks voor échte mannen die sportief wilden schakelen en niet wilden wachten tot zo'n trage automatische versnellingsbak het toerental hoog genoeg vond.

Maar met de tijd zijn er 'slimmere' automaten op de markt gekomen. Die schakelen veel vlotter dan voordien, ook bij wagens met minder vermogen. De bestuurder die echt niet zonder zijn versnellingspook en het bijbehorende controlegevoel kan of vaker op de motor wil remmen, kan in de meeste gevallen trouwens nog altijd het schakelen overnemen van de automaat, door hem in de 'manual' stand te zetten.

Bovendien staan we de laatste jaren wel erg vaak in file en dan is een automatische versnellingsbak toch handiger dan een handmatige waarbij je voortdurend moet koppelen en schakelen. En - ook belangrijk - het prijsverschil tussen een wagen met automatische en een met een manuele versnellingsbak wordt kleiner.

[ITEMADVERTORIAL]

Imagoprobleem?

Het tij keert langzaam maar zeker. In 2009 reden er 61.420 automaten de winkel uit, in 2013 waren dit er al 81.004. Dat vertegenwoordigt 20% van de totale verkopen. (bron: BOVAG)

Onderzoeksbureau J.D. Power voorspelt dat in 2010 maar liefst 50% van de Europese autokopers zal kiezen voor een automaat. Amerikanen en Japanners verklaren Europese automobilisten al sinds jaar en dag voor gek. Zij zagen de uitvinding van de automatische versnellingsbak al decennia geleden als een logische stap in het streven om zo weinig mogelijk handelingen te verrichten tijdens het autorijden.

Verschillen met een schakelbak

De 3 grootste verschillen tussen een schakelauto en een automaat op een rijtje:

  • Een automaat heeft maar twee pedalen, een rem- en gaspedaal, de koppeling is niet nodig omdat er niet geschakeld hoeft te worden. Bij het rijden in een automaat hoef je daarom alleen je rechtervoet te gebruiken.
  • De versnellingspook is vervangen door een bedieningshendel waarmee je de automaat in verschillende standen kunt zetten zoals rijden, parkeerstand, in zijn vrij of achteruit.
  • Een automaat gaat vanzelf (rustig) rijden als de rempedaal wordt losgelaten, ook als het gaspedaal nog niet wordt ingedrukt.

Met de technische nadelen ebben blijkbaar ook de vooroordelen weg. Ligt het aan een machocultuur dat in Zuid-Europa de klassieke versnellingspook nog altijd met grote voorsprong op kop ligt? De automaat lijkt in ieder geval Europa vanuit het noorden te veroveren: in Zweden is 36% van de nieuwe wagens een automaat, in Finland 32%, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk volgen met respectievelijk 26% en 25%. Wat natuurlijk nog heel weinig is in vergelijking met de Verenigde Staten, waar 90% van de voertuigen een automatische versnellingsbak heeft.

Auteur