Extra tips aanschaf importauto’s

Getty Images

Let extra goed op als je een geïmporteerde auto koopt. Hier kan het RDW namelijk (nog) geen oordeel over geven over de tellerstand, hoewel daar binnenkort verandering in komt. Het is tot die tijd raadzaam om een autorapport aan te vragen. 

Zo’n aanvraag is mogelijk op diverse websites – al dan niet tegen betaling. Voorbeelden van zulke websites zijn Carfax, AutoCheck en VIN-info.

Dertig tot vijftig procent van de geïmporteerde auto’s in Nederland heeft een teruggedraaide kilometerteller. Zodra je een geïmporteerde auto wilt kopen is de kans dus groot dat niet de werkelijke kilometerstand is aangegeven. 

Er zijn landen in Europa die een openbaar systeem hebben waar je autogegevens kunt checken. Je kunt informatie zoeken op basis van het chassisnummer of het originele kenteken. Deze landen zijn: Noorwegen, Denemarken, Groot-Brittannië, Ierland, Frankrijk, Polen en Zweden.

Stappenplan voor de inkoop van een geïmporteerde auto

  1. Controleer of de vraagprijs realistisch is. Kijk naar wat een vergelijkbare auto kost met dezelfde kilometerstand in het buitenland. De prijs zou zo goed als hetzelfde moeten zijn als in Nederland; als deze hoger of lager is dan klopt er iets niet. Geen enkele handelaar wil auto’s verkopen met verlies.
     
  2. Zodra de auto behoort tot de goedkoopste auto’s wees dan waakzaam. Het invoeren van een auto kost geld en dit gaat van de winst van de handelaar af. Als er dan ook nog garantie moet worden gegeven, kun je er vanuit gaan dat er iets niet deugt.
     
  3. Probeer te achterhalen van wie de auto is geweest. Dit kun je vinden door facturen of andere papieren in de auto. Zo krijg je al snel een indruk van de gebruikshistorie. 
     
  4. Ook geven onderhoudsboekjes een beeld hiervan, maar let op, deze kunnen vervalst zijn. Controleer de echtheid van het boekje en de stempel en zoek contact met de dealer die in de stempel te lezen is. Als de dealer niet te vinden is, dan klopt het niet. De echtheid van het boekje is moeilijk te zien, maar denk eraan dat merken nooit standaard papier gebruiken. Europese automerken gebruiken vaak dikker of glanspapier voor hun onderhoudsboekjes. 
Bron 
  • AVROTROS