De ruime Honda Civic Tourer is naast erg sportief, ook erg milieubewust. Hier vindt u de specificaties van de auto, opinie van de Plus lezer en de professional. Ook wordt de auto vergeleken met de concurrenten.
Verlichte geest
De Honda Civic Tourer combineert sportiviteit met flink wat bagageruimte en praktische oplossingen. Heel slim is bijvoorbeeld de mogelijkheid om de zittingen van de achterbank omhoog te klappen, waardoor er ineens een grote en hoge ruimte ontstaat die je in geen enkele andere auto aantreft. Bijzonder is ook het milieubewustzijn van Honda. In de auto zit een knop met een boomblad erop: druk deze in en je rijdt een stukje zuiniger. Doordacht als hij is, verandert dan ook de kleur van de dashboardverlichting naar… groen. De Civic Tourer is er vanaf €24.990 euro en dat is dan meteen een 1.6 Diesel.
Specificaties Honda Civic Tourer 1.6 Diesel
- Motorinhoud: 1597 cc
- Vermogen: 120 pk
- Gem. verbruik: 1 op 26,3*
- Energielabel: B
- CO2-uitstoot: 99 g/km
- Afmetingen (lxbxh): 459 x 177 x 148 cm
- Gewicht: 1242 kg
- Prijs: €24.990
*Verbruik volgens fabrieksopgaven.
Het dashboard is overzichtelijk, met heldere Bijzonder: opklapbare achter-
informatie. Handige bediening op het stuur. zittingen voor een vlakke en
(o.a. audio en telefoon) extra hoge laadruimte.
Opinie van de Pluslezer
Jacob Biemond (53) is directeur inkoop bij een groot technisch bedrijf. Hij rijdt zo’n 35.000 km per jaar, vooral werkverkeer, in een leaseauto, meestal Volkswagen of Volvo. Regionale ritjes doet Jacob bij voorkeur op de fiets.
Jacobs autotest in tien punten
Jacob zit veel op de weg. Veiligheid en comfort zijn daarom belangrijk. Omdat hij altijd in Europese merken heeft gereden, ligt daar zijn voorkeur. Met de Honda begeeft hij zich dus in het hol van de leeuw. Of dat goed gaat, vertelt Jacob in tien plus- en minpunten:
+ Zeer complete uitrusting.
+ Redelijk rustige motor.
+ Diepe kofferbak met veel ruimte.
+ Goede bestuurdersstoel met prima steun.
+ Duidelijk afleesbaar dashboard.
+ Dode-hoek-waarschuwing in spiegels (onderdeel extra-pakket).
+ Prijs en uitrusting zijn goed in balans.
– Weinig intuïtief multimediasysteem.
– Met een lange bestuurder is de beenruimte achter heel krap.
– Zicht rondom beperkt.
Het oordeel
“Erg leuk om een keer in iets anders te rijden dan in een Europeaan – hoewel ik nu niet meteen overstap. Deze Honda is absoluut een plezierige, comfortabele en sportieve auto met een goede wegligging.”
De professional
Michael Bleekemolen (66) was formule 1-coureur. Nu is hij onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Elke maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.
Michaels autotest in tien punten
+ De Civic heeft een fraai uiterlijk met mooie lijnen.
+ Een sportieve auto, maar ook geschikt voor de gemiddelde chauffeur.
+ Veel zijdelingse steun op de stoelen.
+ Erg goed zicht op de weg.
+ De gordel is makkelijk te pakken.
+ Met achteruitrijcamera: altijd fijn.
+ Veel koppel, waardoor hij snel optrekt.
+ Veel bagagemogelijkheden.
+ Prima remmen.
– De website van Honda is onduidelijk; wat kost het allemaal precies?
Het oordeel
“Het is nog net geen sportwagen, maar de Civic heeft wel alle karaktereigenschappen van een sportauto. Het neusje is heel opvallend en vraagt gewoon om in te stappen. De instap is redelijk en eenmaal binnen zit je als een vorst. De stoelen zijn met stof bekleed, dus je hebt wat meer grip en houvast dan met leer. Bovendien geven de stoelen veel zijdelingse steun. Opvallend is dat je in de Civic eindelijk weer eens makkelijk de gordel kunt pakken. In veel auto’s moet je tegenwoordig toch aardig lenig zijn om deze überhaupt te kunnen vinden. Wat ook direct opvalt is het fantastische panorama-achtige uitzicht vanaf de bestuurderspositie. De wegligging is zeer goed en de remmen geef ik het rapportcijfer 9 (en dat is hoog!). Opvallend is dat deze 6-bak heel lekker schakelt; ik mis niet eens de ‘automaat’ die normaal gesproken mijn voorkeur heeft. Mede dankzij de versnellingsbak komt de trekkracht van de auto goed tot zijn recht en het blijft een genot om dit ‘koppel’ steeds weer te voelen. Ik ben enthousiast!”
De concurrentie: andere ruime diesels
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI 120
• Gelijke lengte
• Eveneens 120 pk
• A-label, 85 g CO2/km, 1 op 31,3*
• Vanaf circa €25.550
*Verbruik volgens fabrieksopgaven.
Toyota Auris Touring Sports 1.4 D-4D-F
• 3 cm korter
• 30 pk minder
• C-label, 100 g CO2/km, 1 op 25,6*
• Vanaf circa €24.250
*Verbruik volgens fabrieksopgaven.
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech
• 7 cm langer
• 10 pk minder
• B-label, 99 g CO2/km, 1 op 26,3*
• Vanaf circa €26.490
*Verbruik volgens fabrieksopgaven.
- Plus Magazine