Honda Civic Type-R: supersportauto

Deze keer een echte mannenauto. En bij een mannenauto is een ding in ieder geval belangrijk: prestatievermogen. Daarvan heeft de Honda Civic Type-R genoeg in huis.

Veel knopjes
De auto heeft 201 pk, kan van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden, en bereikt een topsnelheid van 235 km/u. En voor de familieman: er zit zelfs een neerklapbare achterbank in.

Comfort speelt sowieso een belangrijke rol bij dit model. De driedeurs hatchback is voorzien van alle gemakken: cruise control, sportstMissing media-item.oelen, sportieve aluminium accenten, audio-installatie, multifunctioneel stuur, links/rechts gescheiden instelbare airco, regen- en lichtsensoren en alle denkbare veiligheidssystemen, inclusief uitgebreid alarmsysteem.

Met een prijskaartje van €35.250 is dit niet de goedkoopste familiesporter, maar wel de meest bijzonder gestylede. Vindt u dit laatste al aantrekkelijk genoeg, dan kunt u vanaf €19.400 bij Honda terecht voor een Civic. Meer informatie op www.honda.nl.

De pluslezer

Klaas Dijkstra (61) is Race Manager: in zijn vrachtwagen vervoert hij snelle auto’s (zoals de Porsche GT3) en alle denkbare onderdelen van circuit naar circuit. Daarvoor legt hij zo’n 120.000 km per jaar af. Hij houdt van snelle ‘vintage’ auto’s en rijdt zelf in z’n Renault 21 Turbo uit 1991 zo’n 30.000 km per jaar.

Tien punten
Door zijn werk is Klaas nauw betrokken bij snelle auto’s. Hij ademt dan ook pk’s en heeft olie in zijn bloedvaten. Daarom vragen wij Klaas om in tien plus- en minpunten een oordeel te vellen over de Honda Civic Type-R:

Pluspunten

  • De auto heeft een bijzondere vormgeving.
  • Hij rijdt als een skelter, geweldig. Wel even mee leren omgaan.
  • Goede remmen.
  • Ruime instap door grote portieren.
  • Perfecte sportstoelen.
  • De xenon-verlichting geeft ’s avonds goed zicht.

Minpunten

  • De veiligheidsgordels zijn té ver naar achteren geplaatst.
  • De auto heeft een digitaal dashboard; moet je van houden.
  • De achterspoiler zit hinderlijk in het blikveld van binnen-spiegel.
  • Het is een vermoeiende auto: je wilt constant gas geven, verslavend, snel te hard.

Missing media-item.Het oordeel
Hij wil té snel, té hard. Oppassen voor snelheidsovertredingen dus. En er even mee leren omgaan, aanvoelen waar de grenzen liggen. Maar dan is het geweldig. Een echt ‘skeltertje’. Hij vreet zich door de bochten. Als het motortje op toeren is, laat hij een prettige brom horen.”

Het detail
“Het dashboard is heel bijzonder, omdat het volledig digitaal is. Ik ben gewend aan gewone klokken en die zijn eigenlijk duidelijker. Maar het went. Na een paar dagen heb je het niet meer door. En het past eigenlijk ook wel bij de moderne vormgeving van de hele auto.”

De Professional

Michael Bleekemolen (58) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen.


Tien punten

Pluspunten
  • Het in- en uitstappen gaat acceptabel, zeker voor een auto die een sportief model heeft.
  • De stoelen bieden veel steun aan de zijkant. Kleine kanttekening: je moet wel een slank postuur hebben.
  • De versnellingspook is ‘kort’ en sportief, waardoor je snel van versnelling kunt wisselen met de korte 6-versnellingsbak.
  • Er is een redelijke ruimte voor passagiers en koffers.
  • De snelle motor is rustig bij lage toeren, maar een complete racemotor boven de 5000 toeren.
  • In de auto mag de voordeliger 95 octaan benzine. Mijn gemiddelde verbruik was 9,5 liter per 100 kilometer, dus dat is prima!
  • De Honda heeft een zeer goede wegligging met een prima remcapaciteit.
Minpunten
  • Je krijgt de veiligheidsgordel moeilijk te pakken als het portier gesloten is.
  • Achteruit kijken door de binnenspiegel wordt enigszins belemmerd door de achterspoiler.
  • De rechter ruitenwisser neemt aan de bovenzijde erg weinig oppervlakte mee tijdens het wissen.

De concurrentie: andere familiesporters

Missing media-item.Renault Mégane 2.0 16V T 230 F1-Team R-26
• Bijzondere vormgeving
• Meer pk’s (+24), wel vergelijkbare prestaties
• Iets zuiniger, iets lagere CO2-uitstoot, iets goedkoper
• Prijzen vanaf €33.835
www.renault.nl

Missing media-item.Opel Astra GTC OPC
• Ruim drie mille duurder dan de Honda
• Saaier uiterlijk, minder uitrusting
• Meer pk’s (+39), slechts fractie betere prestaties
• Prijzen vanaf €38.550
www.opel.nl

Missing media-item.Volkswagen Golf 2.0 16V FSI Turbo GTI
• ‘Vader’ aller GTI’s
• ‘Slechts’ 200 pk, daarom iets trager
• Wel beduidend zuiniger, schoner en goedkoper
• Prijzen vanaf €30.550
www.volkswagen.nl

Auteur