Getty Images
De Kia Carens is een tijdje uit beeld geweest. De vorige generatie was in 2011 uitverkocht en viel bovendien helemaal niet op: het design was van het kaliber grijze muis. Maar Kia slaat terug.
De nieuwe Carens heeft een sportief uiterlijk meegekregen, ook van binnen. Als de deur dichtvalt, voel je hoe solide het model is.
Kia biedt de Carens alleen met zeven zitplaatsen, waaronder twee opvouwbare stoelen achterin. Dus kunnen er óf extra veel mensen mee óf er is plaats voor extra veel bagage. De uitrusting is al net zo riant. Airco, cruisecontrol en radio zijn standaard vanaf het basismodel, de 1.6 GDI van €23.995. De door ons geteste versie, de 2.0 GDI, is onder andere voorzien van navigatie, een handsfree telefooninstallatie en een regensensor.
Franks autotest in tien punten
Frank is vaak op weg naar klanten en productiefaciliteiten in binnen- en buitenland. Daarom zijn betrouwbaarheid, veiligheid, bagageruimte en stevigheid van de auto voor hem heel belangrijk. Én goede, comfortabele stoelen.
Of de Kia Carens zijn test doorstaat, blijkt uit zijn tien plus- en/of minpunten:
+ Hoge zit, goed verkeersoverzicht.
+ Eenvoudig instappen, heel comfortabele stoelen.
+ Meer dan voldoende bagageruimte.
+ Prachtig uitgevoerd interieur.
+ Eenvoudige bediening.
+/– Motor stil op snelheid, maar wat traag bij het optrekken.
+/– 3e zitrij (stoel 6 en 7) handig, wel alleen geschikt voor kinderen.
– Stuurbekrachtiging te zweverig.
– Windgevoelig.
– Onderstel gevoelig voor oneffenheden.
Het oordeel
“Deze Kia Carens is een heel prettige reisauto met genoeg ruimte, ook voor mijn werkzaamheden. Goede zit, stil en overzichtelijk. Zelf ga ik voor duurzaam. Een elektrische auto is dan ook al besteld. Maar ik zou hem zeker aanraden als iemand een ruime familieauto zoekt.”
Het detail
“De derde zitrij is heel handig als je af en toe meer mensen moet meenemen, maar die moeten dan niet te groot zijn… Wat ik echt heel fijn vind, is de achteruitrijcamera. Die geeft met lijntjes aan of je goed gaat. Heel veilig.”
Michaels autotest in tien punten
+ De Kia is in alle opzichten ruim.
+ Een kwalitatief goed en mooi interieur maakt de auto compleet.
+ De bediening is eenvoudig.
+ Op de rijeigenschappen valt bijna niets aan te merken.
+ Voldoende ruimte voor vijf passagiers en redelijke ruimte voor nog twee personen.
+ Goede prijs-kwaliteitverhouding.
+ De auto wordt standaard met veel opties geleverd.
+ Meer dan voldoende berg- en bagageruimte.
– De voorspijlen ontnemen een deel van het zicht.
– De range van de stuurbekrachtiging is iets te licht.
Het oordeel
“Deze Kia ziet er goed uit en heeft prima eigenschappen. Ik vind het heerlijk om in te stappen en geen sleutel te hoeven gebruiken. Bovendien gaat dat instappen ook nog eens makkelijk en is alles ruim bemeten. Zelfs de achterpassagiers hebben de ruimte! En ga je een keer met zeven personen op stap, dan kun je in de kofferruimte nog twee stoelen openklappen.
De bediening van de knoppen zit onder handbereik en is makkelijk te vinden. Veel zit zelfs op het stuur, slim bedacht. De wegligging en het ABS-systeem zijn zeer goed. Schakelen gaat als het spreekwoordelijke warme mes door de boter. Het enige minpuntje is het lichte sturen. De stuurbekrachtiging heeft weliswaar drie standen, maar zelfs de zwaarste vind ik nog aan de lichte kant. Het gevolg is dat je iets te weinig gevoel met het wegdek hebt.
Zoals veel auto’s heeft deze Kia ook stijlen naast de voorruit die je net iets te veel het zicht ontnemen op aankomend verkeer van beide kanten. Maar dat zijn eigenlijk kleine kritiekpuntjes. Alles bij elkaar is deze auto weer eens een echte aanrader!”
• 140 pk
• Lengte: + 4 cm
• Gemiddeld verbruik: 1 op 12,3
• D-label; 186 g CO2/km
• Vanaf €36.890 (7-zits inclusief)
Opel Zafira 1.6 Turbo
• 170 pk
• Lengte: + 13 cm
• Gemiddeld verbruik: 1 op 15,2
• A-label; 154 g CO2/km
• Vanaf €33.645 (3e zitrij + €895)
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost
• 150 pk
• Lengte: –1 cm
• Gemiddeld verbruik: 1 op 15,2
• B-label; 149 g CO2/km
• Vanaf €31.150 (3e zitrij + €800)
Kia biedt de Carens alleen met zeven zitplaatsen, waaronder twee opvouwbare stoelen achterin. Dus kunnen er óf extra veel mensen mee óf er is plaats voor extra veel bagage. De uitrusting is al net zo riant. Airco, cruisecontrol en radio zijn standaard vanaf het basismodel, de 1.6 GDI van €23.995. De door ons geteste versie, de 2.0 GDI, is onder andere voorzien van navigatie, een handsfree telefooninstallatie en een regensensor.
Kia Carens 2.0 GDI Eco Benzine Dynamics
- Motorinhoud: 1999 cc
- Vermogen: 166 pk
- Gemiddeld verbruik: 1 l op 13 km
- Energielabel: C
- CO2-uitstoot: 166 g/km
- Afmetingen (lxbxh): 453 x 181 x 161 cm
- Gewicht: 1419 kg
- Prijs: vanaf €27.995
De Pluslezer
Frank Lagas (50) is zelfstandig ondernemer. Hij ontwikkelt en produceert biologische en duurzame voedingsmiddelen. Jaarlijks rijdt hij zo’n 30.000 kilometer, vooral zakelijk. Dat doet hij ook duurzaam, in een Toyota Prius uit 2012.Franks autotest in tien punten
Frank is vaak op weg naar klanten en productiefaciliteiten in binnen- en buitenland. Daarom zijn betrouwbaarheid, veiligheid, bagageruimte en stevigheid van de auto voor hem heel belangrijk. Én goede, comfortabele stoelen.
Of de Kia Carens zijn test doorstaat, blijkt uit zijn tien plus- en/of minpunten:
+ Hoge zit, goed verkeersoverzicht.
+ Eenvoudig instappen, heel comfortabele stoelen.
+ Meer dan voldoende bagageruimte.
+ Prachtig uitgevoerd interieur.
+ Eenvoudige bediening.
+/– Motor stil op snelheid, maar wat traag bij het optrekken.
+/– 3e zitrij (stoel 6 en 7) handig, wel alleen geschikt voor kinderen.
– Stuurbekrachtiging te zweverig.
– Windgevoelig.
– Onderstel gevoelig voor oneffenheden.
Het oordeel
“Deze Kia Carens is een heel prettige reisauto met genoeg ruimte, ook voor mijn werkzaamheden. Goede zit, stil en overzichtelijk. Zelf ga ik voor duurzaam. Een elektrische auto is dan ook al besteld. Maar ik zou hem zeker aanraden als iemand een ruime familieauto zoekt.”
Het detail
“De derde zitrij is heel handig als je af en toe meer mensen moet meenemen, maar die moeten dan niet te groot zijn… Wat ik echt heel fijn vind, is de achteruitrijcamera. Die geeft met lijntjes aan of je goed gaat. Heel veilig.”
De professional
Michael Bleekemolen (63) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een even deskundig als kritisch oordeel over de testauto.Michaels autotest in tien punten
+ De Kia is in alle opzichten ruim.
+ Een kwalitatief goed en mooi interieur maakt de auto compleet.
+ De bediening is eenvoudig.
+ Op de rijeigenschappen valt bijna niets aan te merken.
+ Voldoende ruimte voor vijf passagiers en redelijke ruimte voor nog twee personen.
+ Goede prijs-kwaliteitverhouding.
+ De auto wordt standaard met veel opties geleverd.
+ Meer dan voldoende berg- en bagageruimte.
– De voorspijlen ontnemen een deel van het zicht.
– De range van de stuurbekrachtiging is iets te licht.
Het oordeel
“Deze Kia ziet er goed uit en heeft prima eigenschappen. Ik vind het heerlijk om in te stappen en geen sleutel te hoeven gebruiken. Bovendien gaat dat instappen ook nog eens makkelijk en is alles ruim bemeten. Zelfs de achterpassagiers hebben de ruimte! En ga je een keer met zeven personen op stap, dan kun je in de kofferruimte nog twee stoelen openklappen.
De bediening van de knoppen zit onder handbereik en is makkelijk te vinden. Veel zit zelfs op het stuur, slim bedacht. De wegligging en het ABS-systeem zijn zeer goed. Schakelen gaat als het spreekwoordelijke warme mes door de boter. Het enige minpuntje is het lichte sturen. De stuurbekrachtiging heeft weliswaar drie standen, maar zelfs de zwaarste vind ik nog aan de lichte kant. Het gevolg is dat je iets te weinig gevoel met het wegdek hebt.
Zoals veel auto’s heeft deze Kia ook stijlen naast de voorruit die je net iets te veel het zicht ontnemen op aankomend verkeer van beide kanten. Maar dat zijn eigenlijk kleine kritiekpuntjes. Alles bij elkaar is deze auto weer eens een echte aanrader!”
De concurrentie: andere 7-zitters
Renault Grand Scénic 2.0 16V• 140 pk
• Lengte: + 4 cm
• Gemiddeld verbruik: 1 op 12,3
• D-label; 186 g CO2/km
• Vanaf €36.890 (7-zits inclusief)
Opel Zafira 1.6 Turbo
• 170 pk
• Lengte: + 13 cm
• Gemiddeld verbruik: 1 op 15,2
• A-label; 154 g CO2/km
• Vanaf €33.645 (3e zitrij + €895)
Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost
• 150 pk
• Lengte: –1 cm
• Gemiddeld verbruik: 1 op 15,2
• B-label; 149 g CO2/km
• Vanaf €31.150 (3e zitrij + €800)
Bron
- PlusMagazine