De Kia cee’d (inderdaad, zonder hoofdletter) is een grensoverschrijdend product: de roots liggen in Korea, het ontwerp komt uit Duitsland en de fabriek staat in Slowakije. Daarbij sluit deze internationale auto prima aan bij de Nederlandse volksaard, want het is een verrassing op wielen die waar voor je geld biedt.
De cee’d rijdt sportief, ziet er ook zo uit, is ruim van binnen, biedt comfort van hoog niveau en valt op door een luxe afwerking met prettig aanvoelende materialen. Dit alles in combinatie met een ongekend uitgebreide basisuitrusting.
De door Plus Magazine geteste versie is de 1.6 GDI Plus Pack. Die wordt geleverd inclusief opvallende extra’s als een fullcolor navigatie met groot lcd-scherm (tevens monitor voor de achteruitrijcamera!), links/rechts gescheiden instelbare airco, led-dagrijverlichting, cruisecontrol, op drie niveaus instelbare stuurbekrachtiging, bluetooth handsfree telefooninstallatie en een soundsystem met aansluitmogelijkheid voor externe muziekbron. Kortom: fully loaded! De prijs van deze versie: €21.445.
De Pluslezer
Peter de Bruijn (54) werkt bij de overheid en gaat dagelijks op de fiets naar zijn werk. Toch rijdt hij ruim 15.000 km per jaar, vooral naar ver weg wonende familie en vrienden. Hij gaat ook met de auto op vakanties naar het buitenland.
Peters autotest in tien punten
Als Peter niet fietst, pakt hij zijn Opel Zafira (2005). Nu
zijn kinderen niet vaak meer meereizen, denkt hij weleens na over een kleinere auto. Of de Kia cee’d kans maakt om op zijn shortlist te belanden, wordt duidelijk aan de hand van zijn tien plus- en minpunten:
+ Fraai design. + Goede wegligging, ook bij hogere snelheden. + Goed zicht rondom. + Schakelt soepel. + Korte draaicirkel. + Individueel instelbare stuurbekrachtiging. + Mooi vormgegeven dashboard. + Fijn aanvoelende materialen en goede stoelbekleding. + Kwalitatief hoogwaardige afwerking. – Hoge tildrempel bagageruimte. |
Het oordeel
“De Kia cee’d 1.6 GDI Plus Pack is absoluut een complete en bovendien fraai ogende auto, met een heel aangename prijs. Mocht ik mijn Zafira echt gaan inruilen, dan is deze cee’d een optie. Alleen jammer dat de laadvloer zo diep ligt. Maar dat is dan ook echt het enige minpuntje!”
Het detail
“Deze versie heeft veel interessante extra’s. Zoals een hulpje om te voorkomen dat je ongewild achteruitrijdt bij het optrekken op een helling. En natuurlijk de achteruitrijcamera met een groot beeldscherm. Dat is echt een aanvulling op de veiligheid.”
De professional
Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie overdekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.
Michaels autotest in tien punten
+ De auto is ruimer dan de buitenkant doet vermoeden, ook achterin. + Ook de bagageruimte is erg groot. + Het interieur is mooi en zacht. + De bediening is makkelijk bereikbaar. + Het dashboard is overzichtelijk en de meters zijn goed zichtbaar voor de bestuurder. + De Kia heeft goede stoelen met een prettige zit. + Het navigatiesysteem is snel, goed en makkelijk te bedienen. + De meeste elektronische extra’s zijn zinvol. Ze zorgen voor meer veiligheid en voor goed weggedrag van de auto. + Ten opzichte van de concurrentie is de cee’d prettig geprijsd, zelfs inclusief alle accessoires. + Het imago van een Aziaat van slechte kwaliteit is weggeëbd. Het merk Kia wordt als een volwaardig (Europees) merk gezien. Geheel terecht. | |
Het oordeel
“Technisch gezien is het een prima auto met voortreffelijke eigenschappen, een neutraal stuurkarakter en een goed werkend remsysteem. Prettig dat er allerlei elektronische zaken aan boord zijn die de wegligging helpen corrigeren. Het wegrijden op een helling is daar een mooi voorbeeld van. Maar het belangrijkst is wel dat het helpt om aanrijdingen te voorkomen. De sportstand ‘flex steer’ doet vermoeden dat je iets sportiever kunt rijden, maar het betreft enkel het zwaarder of lichter sturen. Op zich een prima mogelijkheid natuurlijk, maar er is niets sportiefs aan. De prijs van de Kia cee’d is schappelijk, zeker gezien alle extra’s. En aangezien het imago van Kia steeds beter wordt, verwacht ik dat de inruilwaarde ook wel goed blijft. Geen reden om deze auto niet te kopen dus!”
De concurrentie: andere hatchbacks
Peugeot 308 Access 1.4 VTi • 37 pk minder motorvermogen dan de Kia • Minder bagageruimte • B-label, 144 g CO2/km • Vanaf €21.490 | Renault Mégane 1.6 16V 100 Authentique • 35 pk minder motorvermogen • Minder bagageruimte • C-label, 118 g CO2/km • Vanaf €20.141 | Hyundai i30 1.6 GDI i-drive • Ook 135 pk motorvermogen • Vergelijkbare bagageruimte • A-label, 118 g CO2/km • Vanaf €17.995 |
|
In ontwikkeling: automatisch filehulpje
Ford gaat filerijden veiliger en aangenamer maken. De autofabrikant hoopt over een jaar of vijf de ‘Traffic Jam Assist’ te lanceren. Dit systeem maakt gebruik van camera’s en radar, en zorgt dat de auto zich automatisch aanpast aan de snelheid van het overige verkeer. Bovendien blijft de auto in de eigen rijstrook – zonder bemoeienis van de chauffeur! Volgens Ford kan de reistijd met 37,5 procent worden verminderd en vertragingen met wel 20 procent als een kwart van de auto’s het voorliggende verkeer automatisch kan volgen en kan anticiperen op veranderende verkeerssituaties verderop op de weg.