Binnenkort gaan we over op de aanschaf van een nieuwe auto. Bij voorkeur met een makkelijke instap en automaat en natuurlijk veilig. Afgelopen winter zijn we erg geschrokken toen we bij sneeuwval alle kanten op glibberden. Onze dealer kwam met het voorstel de auto af te leveren met all season banden tegen een kleine meerprijs. Is dit een goed voorstel?
Jos van der Drift van het ANWB Autoteam antwoordt:
Een all season band heeft een profiel met zomer- en wintereigenschappen. Voor het hele jaar dus, zonder dat het een echte zomer- of winterband is. Voor de winter heeft u zeker een voordeel en in de zomer geen noemenswaardig nadeel van deze band. Voor Nederlandse winters een prima optie.
Gaat u op wintersport, dan is het beter om echte winterbanden te monteren. Op hellende wegen met sneeuw zal de grip van een all seasonband al gauw tekortschieten. Wegrijden vanuit stilstand op een helling wordt dan ook heel lastig.
Winterbanden hebben onder die omstandigheden beduidend meer grip. Dus 4-seizoenenbanden zijn niet geschikt om even een besneeuwde bergpas op en af te rijden, maar in een vlak land als Nederland is de all seasonband wel inzetbaar.
Winterbanden versus all season band
In 2011 heeft de ANWB tijdens de jaarlijkse winterbandentest ook all seasonbanden getest. De verschillen tussen winterbanden en all seasonbanden bleken toen duidelijk:
- Winterbanden presteren onder winterse omstandigheden duidelijk beter dan de vier-seizoenenband.
- Winterbanden zijn geschikt om over een besneeuwde bergpas te rijden, terwijl je met all season banden daar veel eerder sneeuwkettingen moet omleggen.
- Bij het wegrijden in de sneeuw of bij bochten blijkt winterband meer grip op de weg te hebben dan de vier-seizoenenband.
- Alleen bij de remweg op sneeuw geeft de vier-seizoenenband weinig toe op de winterband.
Top 3 Best geteste vier-seizoenenband
Uit de ANWB winterbandentest 2011:
1.Goodyear Vector 4Seasons
2.Sava Adapto
3.Vredestein Qautrac 3
Bekijk de volledige ANWB winterbanden- en all seasonbandentest.
- ANWB Auto