Renault Clio Energy dCi 90 S&S Eco

Getty Images

Het is altijd al een geliefd modelletje geweest, de Renault Clio. De snellere uitvoeringen geven een kartgevoel op de openbare weg, terwijl de prijs hem voor een breed publiek bereikbaar maakt. Deze week in de autotest de Renault Clio Energy.

Renault Clio Energy dCi 90 S&S Eco

  • Motorinhoud: 1461 cc
  • Vermogen: 90 pk
  • Gemiddeld verbruik: 1 l op 31,3
  • Energielabel:
  • Afmetingen (lxbxh, in cm): 406 x 173 x 145 cm
  • Gewicht: 1046 kg
  • Prijs: vanaf €15.990 voor de dieseluitvoering

Sportief en comfortabel

Het design liet bij eerdere uitvoeringen wat te wensen over. Tot nu toe dan, want de modellen uit de jongste generatie Clio’s zijn verrassend strak en snel vorm­gegeven.Heel fijn is dat ze ondanks dit sportieve uiterlijk behoorlijk comfortabel rijden. Zo ook deze door Plus Magazine geteste dieselversie. En dat voor een aantrekkelijke prijs, want de Clio is er al vanaf €13.490 met een 90 pk benzinemotor. De diesel is er vanaf €15.990 en de door ons gereden, luxe uitgevoerde Dynamique kost €19.490. En dat is, onder andere, inclusief een schitterend interieur en handsfree ­instappen en starten.

Renault Clio interieur

De Pluslezer

Hans Haverman (72) is gepensioneerd werktuigbouwkundige/elektrotechnicus. Hij adviseert over duurzame energie en is vrijwilliger in een verzorgings­tehuis. ­Allemaal in de buurt, dus hij rijdt met zijn Fiat Stilo uit 2005 zo’n 7000 km per jaar.

Hans’ autotest in tien punten
Een auto is vooral nodig voor de korte tripjes in de om­geving van zijn woonplaats. Toch heeft Hans zijn eisen.

Een goede instap, comfort en een beetje pit worden gewaardeerd. Of de Renault Clio hieraan voldoet, maakt hij duidelijk aan de hand van zijn tien plus- en/of minpunten:
+ Goede prijs-kwaliteitverhouding.
+ Instrumentarium is heel duidelijk.
+ Met mp3-speler, bluetooth etc. digitaal up-to-date.
+ Goed zicht door voorruit.
+ Vaste wegligging.
+ Stoelen bieden veel steun.
– Zicht naar achteren beperkt.
– Lage in- en uitstap.
– Achterin erg krap voor volwassenen.
– Kans op stoten van het hoofd bij achter in-/uitstappen.

Het oordeel
De Renault Clio is echt een schitterende auto om te zien. Het rijden voelt sportief omdat je laag op de weg zit, maar dat maakt meteen dat de instap heel laag is. Met name vanwege dit laatste zou ik toch voor een iets hogere auto kiezen.”

Het detail

“Deze uitvoering heeft een handsfree sleutelkaart. Die kan dus in je zak blijven zitten, terwijl je toch de deuren kunt openen en de auto kunt starten met een druk op de knop. Heel handig. Maar het mooiste detail vind ik het design. Het is een auto die er op de weg uit springt.”

Renault Clio dashboard

De professional

Michael Bleekemolen (63) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De Clio is een opvallende verschijning.
+ Binnenin tref je een mooi, overzichtelijk en veilig
interieur aan.
+ De prestaties van de motor zijn pittig!
+ Handige accessoires, zoals de handsfree card.
+ De afschrijving van een Clio is redelijk.
+ Helemaal van deze tijd, een start-stopsysteem.
– De ruimte achterin is te beperkt.
– Door de hoog oplopende lijn heeft de Renault kleine
ramen achter.
– Lawaaiige motor buiten de auto.
– Een slecht wegdek is goed voelbaar.

Het oordeel
“De nieuwe Clio ziet er supermooi uit! Het is geen bescheiden auto meer, maar een volwassen middenklasser. De voorinstap is goed, maar achterin heb je toch wel erg weinig (been)ruimte en een wat opgesloten gevoel.

Het interieur van deze auto is overzichtelijk, mooi en ­veilig. Gelukkig hoor je het harde geluid van de motor niet binnen, maar buiten lijkt het wel een ouderwetse diesel! Toch zijn er veel positieve zaken te melden, zoals de goede wegligging en het remsysteem dat daar feilloos op aansluit. De auto heeft wel een sportieve wegligging, waardoor de veren en schokdempers iets te hard zijn. Je voelt hierdoor alle oneffenheden van de weg, maar de Clio stuurt dan ook wel weer heel scherp. Leuk en handig is de handsfree card.

Hiermee kun je de deuren openen, sluiten en de motor starten zonder een sleutel te gebruiken. De Clio is een auto voor jong en oud met sportieve kenmerken en de inruilwaardes bij Renault zijn over het ­algemeen goed. Je kunt de afschrijving dus redelijk in de hand houden. Ondanks mijn vier minpunten vind ik de Clio een absolute aanrader!”

Renault Clio Energy

De concurrentie: andere compacte diesels

Peugeot 208 1.4 e-HDI
• 68 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 op 29,4
• A-label, 87 g CO2/km
• Vanaf €17.010

Ford Fiesta 1.6 TDCI

• 95 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 op 30,3
• A-label, 87 gr. CO2/km
• Vanaf €17.770

Citroën DS3 e-HDI 70
• 68 pk
• Gemiddeld verbruik: 1 op 29,4
• A-label, 87 gr. CO2/km
• Vanaf €18.540
Auteur 
Bron 
  • PlusMagazine