En daar staat hij dan: uw eigen huisje op wielen. En zolang hij maar stilstaat, is er niets aan de hand. Maar u gaat er ook mee de weg op. Dus wat als u achteruit zo’n smal Italiaans straatje uit moet? Of als u moet keren terwijl de andere campinggasten glimlachend toekijken? Wij zetten de belangrijkste adviezen op een rij.
Hoewel ook de camper steeds populairder wordt, mag de caravan nog steeds rekenen op een grote schare liefhebbers. Niet zo vreemd natuurlijk: de caravan staat voor vrijheid en comfort. Hebt u echter nog nooit met een caravan gereden, dan is enige oefening vooraf wel aan te raden.
Gewicht
Het gewicht van de caravan beïnvloedt het rijgedrag van uw auto. Hoe groot die invloed is, is afhankelijk van de trekkracht van uw auto en de grootte en het gewicht van de caravan. Op de website Caravantrekker.nl kunt u aan de hand van uw kenteken controleren hoeveel uw auto mag trekken. Als u ook het type caravan weet, kunt u ook nog laten berekenen hoe de caravan de rijprestaties van uw auto beïnvloedt.
Welk rijbewijs?
Komt de caravan inclusief laadvermogen niet boven de 750 kg, dan mag u er met rijbewijs B mee de weg op. Het gaat hier om de kleine caravans die hetzelfde kenteken als uw auto mogen voeren. Is de caravan zwaarder, maar overschrijdt het gewicht van de caravan plús het gewicht van de auto de 3.500 kg niet, dan is een rijbewijs B nog steeds voldoende. Voor combinaties die meer dan 3.500 kg wegen, heeft u een rijbewijs BE nodig.
De weg op
Recht zo die gaat, niets aan de hand, toch? Zolang u rechtdoor rijdt, is rijden met een caravan niet zo ingewikkeld. Tot de eerste bocht zich aandient… Realiseer u dat u met een caravan meer lengte hebt. Te kort door de bocht is dus geen goed idee, maar een te ruime bocht is ook niet handig. Om een bocht goed te nemen, moet u de maximale schaarhoek leren kennen. Rijd langzaam een cirkel en laat iemand anders in de gaten houden dat de afstand tussen de caravandissel en de autobumper niet kleiner dan 25 cm wordt. Als u op dat punt bent, is het zaak om via uw caravanspiegels een referentiepunt op de caravan te zoeken. Ziet u alleen maar een groot wit vlak of een raam met wiebelende gordijntjes, plak daar dan een stukje gekleurd tape op. Als u maar weet wat de maximale schaarhoek is, zodat u onderweg precies weet hoe u de bocht moet insturen.
Achteruitrijden
Met een caravan achteruitrijden is in de eerste plaats een kwestie van langzaam rijden. Héél langzaam rijden, zelfs zonder gas te geven. Zodra u ook maar iets te hard gaat, zult u merken dat de caravan een eigen willetje gaat vertonen en dat is niet de bedoeling. Verder is sturen belangrijk, of beter gezegd: niet sturen. Vergelijk het maar even met vooruitrijden - dan stuurt u ook minimaal. In de derde plaats zijn de spiegels belangrijk: die plaatst u zo dat u zowel links als rechts in dezelfde mate lángs de caravan kunt kijken. Als u achteruit gaat rijden - langzaam! - kijkt u in uw spiegels wat de caravan doet. Op het moment dat de caravan iets naar links wijkt, stuurt u naar links - een kwartslag is meestal voldoende. Staat de caravan weer recht achter de auto, dan zet u het stuur terug in de middenstand. Wijkt de caravan naar rechts, dan doet u precies hetzelfde: stuur een kwartslag naar rechts, houd het stuur daar tot de caravan weer recht achter de auto staat en stuur terug naar de middenstand.
Bergop, en ook weer af
Wanneer u met de caravan bergop rijdt, is het zaak gang te houden. Daartoe zult u terug moeten schakelen: bergop met de caravan moet de motor (veel) meer toeren maken om een beetje snelheid te houden. Wordt de motor te heet, schakel dan de airco uit en de verwarming aan en open zo nodig de raampjes van de auto. Bergaf is lastiger: de caravan duwt de auto naar voren, waardoor de zogeheten oplooprem van de caravan in werking treedt. Wanneer u continu op de motor afremt, moet de oplooprem continu werken, met oververhitting als mogelijk gevolg. Beter is het om steeds kort en krachtig te remmen op het moment dat het te snel dreigt te gaan. Stop na een paar kilometer afdaling altijd even om de remmen van de caravan te controleren. Zijn die te heet, wacht dan met rijden tot ze zijn afgekoeld.
Bron: Caravantrekker.nl