Het rijexamen wordt herzien. Navigatiesystemen en bijzondere verrichtingen krijgen een prominentere plek en opdrachten worden specifieker en moeilijker. De veranderingen op een rij.
Volgens het CBR is het navigatiesysteem inmiddels zo ingeburgerd, dat het echt een onmisbaar onderdeel is geworden bij het leren autorijden. Sinds 2011 moet elke examenauto al verplicht een navigatiesysteem hebben. Het gebruik van dit systeem door de examinator was echter nooit verplicht. Ook mocht hij kandidaten op een andere manier van A naar B sturen tijdens de praktijkproef.
''Dat is straks verleden tijd. Alleen als de navigatie door een technische storing uitvalt, mag hij hem nog vervangen door een clusteropdracht (bv. eerste weg links, dan rechts, dan bij de kerk parkeren). Rijden naar een orientatiepunt wordt helemaal geschrapt.'' aldus Nathalie Dingeldein van het CBR.
Fileparkeren prominenter
Ook de bijzondere verrichtingen worden aangepast. De stopopdracht verdwijnt en maakt plaats voor recht achteruitrijden. Ook worden opdrachten moeilijker en specifieker. Voorheen vroeg een examinator nog om te parkeren, nu wordt dat 'fileparkeren' of 'parkeren in een haaks of schuin vak'.
''Kandidaten kozen vaak de opdracht die zij zelf het makkelijkste vonden. Maar ze moeten het natuurlijk allemaal kunnen. Het moet dus worden getoetst.'' zegt Dingeldein.
Andere verrichtingen
In de bocht achteruitrijden, omkeren door te steken, omkeren met een halve draai en de hellingproef. Twee van deze opdrachten moeten worden volbracht, maar de kandidaat mag wel zelf de plek kiezen.
Dit is slechts een eerste golf van aanpassingen. Later in 2019 zal het autopraktijkexamen verder worden vernieuwd, als onderdeel van het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021.Dingeldein: ''We willen allemaal minder ongelukken zien. Dan moet je dus ook kijken naar de beginnende bestuurder en daarmee het rijexamen''.
Bron: CBR