Ruim, sportief & solide: Mercedes-Benz

Pluslezer Theo van der Ven en professional Michael Bleekemolen (voormalig Formule 1-coureur) testen de Mercedes-Benz B 180 CDI BlueEFFICIENCY. Ze geven hun ongezouten mening over deze moderne godin.

Efficiënt

Hoewel groen de kleur is van het milieu, is milieuvriendelijkheid bij Mercedes-Benz al jaren blauw. De testauto van deze maand is de nieuwe, sportief gestylede B-klasser, met 1.8 liter BlueEFFICIENCY dieselmotor. En schoon en efficiënt is hij, want het gemiddelde verbruik (fabrieksopgave) van 4,4 liter per 100 km (1 op 22,7) mag er zijn. De auto is voorzien van een hoop extra’s. Zo geven lampjes in de buitenspiegels aan dat er verkeer in de dode hoek zit. Een ander lampje signaleert dat de afstand met de voorligger te klein is. Het panorama­schuifdak zorgt voor extra ruimte­gevoel, en een uitgebreide navigatie/audio-installatie voor entertainment. En daardoor schiet de prijs ook al snel de ruimte in. Met nog een hoop andere extra’s aan boord staat dit model dan ook voor €41.637 in de boeken.

Mercedes-Benz B 180 CDI BlueEFFICIENCY

  • Motorinhoud: 1796 cc
  • Vermogen: 109 pk
  • Gemiddeld verbruik: 4,4 l/100 km
  • Energielabel: B
  • CO2-uitstoot: 114 g/km
  • Afmetingen (lxbxh): 435,9 x 178,6 x 155,7 cm
  • Gewicht: 1375 kg
  • Basisprijs: vanaf €31.990

De Pluslezer

Huub Visser (58) is eigenaar van een autobedrijf, op een steenworp afstand van zijn woning. Woon-werkverkeer komt in zijn woordenboek niet voor. Toch rijdt Huub zo’n 15.000 tot 20.000 km per jaar in zijn Ford S-Max uit 2009.

Huubs autotest in tien punten

Huub heeft een lichte voorkeur voor Ford. Of de Mercedes-Benz het in zich heeft om zichzelf in de voorkeurspositie te manoeuvreren, onthult Huub in zijn tien plus- en/of minpunten:

+ Voelt groter dan de auto feitelijk is.
+ Plezierig stil.
+ Goede wegligging.
+ Lichte, maar toch precieze besturing.
+ Prettige rijeigenschappen.
+ Goede instap, hoge zit.
+ Mooi en goed afgewerkt interieur.
+ Dodehoekwaarschuwing.
– Lampjes dodehoekwaarschuwing net te veel uit het zicht.
– Bediening airco zit te laag, haalt blik van de weg.

Missing media-item.

Het oordeel

“Het rijgedrag en het comfort zijn helemaal goed. De auto voelt solide maar toch vlot aan. Het model vind ik minder mooi. Ik zou zelf kiezen voor een auto met een sportiever uiterlijk.”

Het detail

“Met name de dodehoeklampjes zijn handig. Als het druk is, zie je al snel iets over het hoofd. Jammer alleen dat die lampjes in de buitenspiegels zitten, en dus minder goed opvallen.”

De professional

Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.

Michaels autotest in tien punten

+ De auto ziet er goed uit.
+ Het interieur is ruim.
+ Alles ademt kwaliteit.
+ Mercedes heeft erg veel gedaan aan de veiligheid.
+ Deze B 180 heeft een goede wegligging.
+ De auto is prettig te sturen.
+ Ook het schakelen gaat zeer aangenaam.
+ Het instrumentarium is goed afleesbaar.
– De basisprijs van de B 180 is prima, maar door de accessoires kan die prijs aardig oplopen.
– Helaas is het niet mogelijk om 7 personen te vervoeren.

Het oordeel
“Het uiterlijk van deze auto is totaal niet dat van een willekeurige Mercedes, maar achter ‘de ster’ zit wel het hoge kwaliteitsniveau dat we gewend zijn. Instappen en uitparkeren gaat zeer makkelijk. En zodra je rijdt, voel je meteen een heel prettig stuurkarakter. Ik heb de B 180 niet getest op uitersten – zoals ik dat meestal doe – maar heb erin gereden zoals de gemiddelde automobilist dat zou doen. De auto stuurt licht, maar wel zo dat je contact voelt met de weg. De motor heeft een goed koppel en trekt snel naar de hogere snelheid. Het schakelen ging erg mooi; alleen naar de achteruit ging het even wat moeilijker.

De auto is ruim, ook voor de passagiers achterin. Wel hadden de voorstoelen iets meer zijdelingse steun mogen hebben. De auto is voorzien van veel nieuwe extra’s die niet direct zichtbaar zijn, maar wel de veiligheid ten goede komen. Het is jammer dat je er geen 7-persoonsauto van kunt maken, want bij veel concurrenten in dit segment kan dat wel. Dat neemt echter niet weg dat de B 180 beslist een geduchte concurrent is voor alles wat vergelijkbaar is in deze prijsklasse.”

De concurrentie:andere ruimtewagens op diesel


Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI 130 pkMissing media-item.
- 21 pk meer, toch minder zuinig en snel
- A-label, 4,5 l/100 km, 119 gr CO2/km
- Stuk ruimer
- Vanaf €31.795

Renault Scénic dCi 110Missing media-item.
- 1 pk meer, minder snel, wel zuiniger en schoner
- A-label, 4,1 l/100 km, 105 gr CO2/km
- Bijna 300 liter meer bagageruimte
- Vanaf €29.590

Ford C-MAX 1.6 TDCI 95 pkMissing media-item.
- 14 pk minder, minder snel, verbruik en uitstoot gelijk
- B-label, 4,4 l/100 km, 114 gr CO2/km
- Net iets ruimer
- Vanaf €27.245
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine