Skoda Fabia Combi: geen luxe, wel ruimte

Pluslezer Hans Esmeijer en professional Michael Bleekemolen testen dezelfde auto: de nieuwe Skoda Fabia Combi.

De testauto: een handige stationwagen

De stationwagon is nog steeds een populair model. Er kan vrijwel altijd veel meer bagage worden meegenomen dan in sedans en hatchbacks in dezelfde klasse. Voor de Skoda Fabia Combi is de concurrentie ver te zoeken.

Vergelijkbare types zoals de Volkswagen Polo Variant en de Seat Cordoba Vario zijn ondertussen niet meer verkrijgbaar. Toch is het segment niet onbelangrijk: de Peugeot 207 SW – zo’n beetje de enige (maar duurdere) concurrent – is amper aan te slepen. Vandaar dat Skoda de zaken voortvarend aanpakt en de Fabia Combi tegen een zeer scherpe vanafprijs op de markt brengt: €13.135.

De door onze Pluslezer geteste versie is duurder: €18.895, exclusief de meegeleverde opties ter waarde van €1.725 (lichtmetalen velgen, meer uitgebreide radio/cd-speler en metallic lak). De testauto wordt aangedreven door een 1,6 liter, 105 pk sterke benzinemotor, gekoppeld aan een snel reagerende en ook met de hand te bedienen Tiptronic automaat. Standaard is deze uitvoering onder meer voorzien van airbags, halfautomatische airconditioning, cruise control, gedeeltelijk neerklapbare achterbank, een boordcomputer én maximaal 1.460 liter bagageruimte.

De Pluslezer 

Hans Esmeijer (63) is sinds een jaar vutter. Al twaalf jaar lang rijdt hij Renault Mégane en nog steeds dezelfde (uit 1996), met 110.000 km op de teller. Per jaar wordt amper 10.000 km op de klok gezet en dan vooral voor huis-, tuin- en keukengebruik.

Tien punten
Hans is zeer geïnteresseerd in autonieuws en leest dan ook alles over auto’s. Nu mag hij zelf eens een test uitvoeren en in tien plus- en/of minpunten een oordeel vellen over de Skoda Fabia Combi:

+ Ruim, ook de kofferruimte
+ Goede wegligging
+ Motor heeft voldoende trekkracht
+ Fijne instap
+ Voorin ruime stoelen met goede zijdelingse steun
- Sober dashboard
- Dashboard niet geheel van zacht isolatiemateriaal.
- Deurgrepen zijn dun en ‘ielig’
- De auto is in deze uitvoering niet goedkoop.
- Motor maakt veel lawaai bij het optrekken

Het oordeel
“Ik vind de Skoda Fabia Combi in deze uitvoering nogal kaal in verhouding tot de prijs. Bovendien doet hij van binnen vrij goedkoop aan. Het is een auto voor mensen die niet veel om luxe geven, maar wel ruimte nodig hebben, bijvoorbeeld voor gezinnen.
Volwassenen zitten achterin wat krapjes. De auto is wel erg goed afgewerkt en rijdt verder prima.”

Het detail
“De stoelen zitten perfect en geven veel steun, ook zijdelings. Bovendien maken ze de instap zeer eenvoudig en prettig. Heel comfortabel.”

De Professional

Michael Bleekemolen (58) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere
eigenaar van drie overdekte kartbanen.

Tien punten
+ De prijs-kwaliteitverhouding van de Fabia is prima.
+ Alles is zeer degelijk en robuust afgewerkt.
+ De kofferruimte is erg groot, altijd handig.
+ Een goede, ruime en gemakkelijke instap.
+ Ook de ruimte voor de achterpassagiers is acceptabel.
+ Er is veel bergruimte en er zijn ook veel opbergvakjes. Alles is netjes weggewerkt.
+ De Skoda heeft een goede wegligging en remmen, en
voldoet zeker aan de moderne maatstaven.
- De Fabia is niet echt een spectaculaire auto, eerder zelfs
onopvallend.
- Het interieur is matig. De stoelen zijn bijvoorbeeld erg hard. Ze voldoen overigens wel.
- Een toekomstige inruilprijs is niet te taxeren.

Het oordeel
“Wil je niet opvallen, neem dan deze Skoda. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat de auto een slechte koop is of niet voldoet aan de moderne eisen, maar spectaculair is de auto simpelweg niet. Het enige mooie is de hoge voorzijde met de grill, maar zelfs hier zit een gedachte achter. Mocht je een voetganger raken, dan is een hoge voorkant veiliger.
De wegligging en remmen voldoen prima en motorisch kan ik ook niet klagen. De auto zal lekker meedraaien in het verkeer met zijn 77 Kw. De auto wordt aangeprezen als combi en het hangt ook een beetje tegen stationwagen aan, maar de buitenafmeting is daarbij gering.
Het is een auto waar ik niets op kan aanmerken. En toch gaat mijn autohart er niet sneller van kloppen.”

Het detail
“De instap is ruim en je hoeft zelfs niet te bukken, want je komt niet snel in de buurt van de dakrand. Voor lange personen is deze auto dus zeer geschikt, want de stoel kan ook ver naar achteren geschoven worden. Het interieur is simpel, maar je bent er wel van verzekerd dat het er na tien jaar nog steeds hetzelfde uit zal zien.”

De concurrenten

Peugeot 207 SWMissing media-item.

  • Enige echte concurrent
  • Iets kleiner
  • Hogere vanafprijs, wel met sterkere motor
  • Prijzen vanaf €15.650
  • www.peugeot.nl

Dacia Logan MCV

  • Meer een ruimtewagenMissing media-item.
  • Zeer concurrerend qua prijs
  • Veel meer (bagage)ruimte
  • Prijzen vanaf €9.995
  • www.dacia.nl 

Chevrolet Nubira Station Wagon

  • Flink stuk ruimerMissing media-item.
  • Hogere vanafprijs (wel sterkere motor) 
  • Vergelijkbare uitvoering stuk goedkoper
  • Prijzen vanaf €16.195
  • www.chevrolet.nl
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine