Koos Spee, voormalig verkeersofficier van justitie, pleit voor een strengere herkeuring voor oudere automobilisten, omdat zij minder op de weg zouden zitten dan voorheen. Wij vroegen of u het eens of oneens met Spee bent. U reageerde massaal.
De uitkomsten van de stelling: 33% zegt eens, 67% oneens.
'De keuring is lachwekkend'
Een derde van u zou het goed vinden om de herkeuring strenger te maken voor senioren op de weg. "Ik ben het met dhr. Spee eens", zegt Kees Hoogerhuis op PlusOnline. "Omdat er bij de keuringsarts alleen wordt gekeken naar de lichamelijke toestand, maar bijvoorbeeld niet naar de reactie in het verkeer zelf, alsmede de kennis van regels en zaken die door velen niet is bijgehouden."
"De keuring zou na het 75e levensjaar ook een verplichte praktijktest moeten omvatten. Die is nu niet verplicht en zelf aan te vragen", vult iemand anders aan. "Wat is er mis mee om een erkende arts inzage te geven van het patiëntendossier?" vraagt F.H. zich af. "Dan is zo te zien of iemand iets mankeert, is een fysieke keuring misschien niet nodig en kan er niets verzwegen worden. Is bovendien vrijwel gratis te doen."
Dementie
Een aantal mensen wijst op gevallen van (beginnende) dementie. "Het kan zijn dat iemand de keuring nog net op een goed moment heeft gehad", zegt een bezoeker op onze website. "Diegene wil niet inzien dat er iets aan de hand is, of heeft het zelf helemaal niet in de gaten." Irma Tilon herkent dit en heeft zo'n situatie zelf meegemaakt: "Mijn vader die leed aan Lewy body dementie en slechtziend was maar daar natuurlijk niets over vertelde, kreeg na de 'keuring' doodleuk een verlenging van zijn rijbewijs. De hele keuring is lachwekkend!" reageert ze op onze Facebook-pagina.
Opfriscursus
"Helemaal eens", zegt Marie Louise. "Heb zelf het rijbewijs al meer dan 50 jaar. Rij veel en regelmatig en toch vind ik het prettig dat ik af en toe wordt gecontroleerd en/of beoordeeld over mijn rijvaardigheid. Enige jaren geleden hebben een vriendin en ik gewoon uit vrije wil aan een BROEM-cursus meegedaan. In de theorieles kwamen verkeerssituaties en wijzigingen aan bod waar we niet van bewust waren. In die 50 jaar is er ook veel in het verkeer veranderd en we houden die veranderingen niet bij. Het is goed op die manier je verkeerskennis op te frissen."
'Onzin, en jongeren dan?'
Toch waren de meesten onder u het oneens met de stelling. Twee derde vindt dat de herkeuring voor oudere automobilisten niet strenger moet. "Te weinig rijden als je ouder bent, te robust rijden als je jong bent, te veel afgeleid als je de middelbare leeftijd hebt. Het zijn té vage uitgangspunten", vindt René Hendrickx. "Er wordt een grote leeftijdsgroep over een kam geschoren. Zeer algemene vage opvattingen werken helemaal niet en doen ouderen tekort."
Niet leeftijdsgebonden
H. Kerkhof is het daarmee eens. "Onzin, de keuring moet zich richten op de fysieke en mentale gesteldheid van een persoon. Niet op basis van vooroordelen of op wat zich in de leeftijdsgroep voordoet of voor kan doen", zegt hij op PlusOnline. C. Cornelissen: "Een telefoon en digitale rommel op het dashboard leidt pas echt af. Slecht rijden en onoplettend zijn is niet aan leeftijd gebonden."
"Nog even wachten en dan moeten mensen van 40 jaar en ouder getest worden", zegt Marianne Oudshoorn op Facebook. "Wat een complete onzin, maar ja, er wordt geld mee verdiend. Ik ben 65-plus en nog prima bij zinnen." Paulien Hofma: "Niet iedereen is een prima chauffeur, heel veel niet! Dat verschilt per persoon."
Jongeren
"Jongeren die pas hun rijbewijs hebben, zijn veel gevaarlijker", beweert iemand anders. "Ze denken vaak dat ze na een jaar ervaring genoeg hebben. Bovendien veroorzaken zij de meeste zware ongevallen. Een ouder iemand is misschien niet zo snel, maar meestal wel zekerder en heeft meer ervaring."
Ten slotte is G. van Mook duidelijk op onze website: "Spee moet eerder met pensioen gaan."