De Volkswagen Golf Cabriolet heeft in de loop der jaren heel wat harten veroverd. En doet dat nog steeds, zelfs nadat het model tien jaar lang uit productie is geweest. Bij terugkomst, vorig jaar, bleek Volkswagen gelukkig niet te zijn meegegaan in de trend om cabrio’s te voorzien van stalen kappen.
Deze heeft, prettig ouderwets, een linnen kap. Zoals het hoort. Nog mooier wordt het wanneer het dak binnen 9 seconden open gaat. De basisuitvoering is uitgerust met een elektrisch bedienbare kap, allerlei veiligheidsmiddelen en een radio/cd-speler. De geteste 1.6 TDI diesel kost €32.590, maar laat dan ook niets te wensen over. Zelfs navigatie, airco en bluetooth telefoon zijn aanwezig.
Volkswagen Golf Cabriolet 1.6 TDI BlueMotion Technology
Francis’ autotest in tien punten
Francis houdt van autorijden. Comfort speelt een rol, maar betrouwbaarheid vindt ze nog belangrijker. Vanwege haar werk moet ze immers zo nu en dan ook ’s nachts met de auto naar Schiphol. Heeft de Golf Cabriolet haar kunnen inpalmen? Haar tien plus- en minpunten:
+ Rijdt lekker pittig.
+ Remt prettig, gedoseerd.
+ Schakelt soepel.
+ De kofferbak is ruim genoeg voor een grote koffer.
+ Lekkere stoelen.
+ Je zit beschut als je met open dak rijdt, ook op snelheid.
+ Stil, hoewel de linnen kap anders doet vermoeden.
– Lage instap.
– Je stoot je hoofd tegen de voorruitlijst.
– Het zicht naar achteren is beperkt, lastig bij fileparkeren.
Het oordeel
“Ik heb heerlijk gereden. Dit is echt een auto om lange ritten mee te maken. Alles werkt soepel en de motor is pittig. Het is geen praktische gezinsauto, daarvoor is de ruimte te beperkt. Bovendien zou ik hem niet graag voor langere tijd op Schiphol laten staan. Zo’n stoffen kap is volgens mij toch inbraakgevoelig en kan uitnodigen tot baldadigheid.”
Het detail
“Het open dak is natuurlijk speciaal. Ik wilde al langer eens in een cabriolet rijden, leuk dat het nu kon. Ook de stuurbediening van radio en telefoon vind ik prettig.”
Michaels autotest in tien punten
+ Het instappen gaat eenvoudig, ook met gesloten dak.
+ De Golf is ruim, een echte vierpersoonsauto.
+ De motor is soepel en zuinig.
+ Het schakelen gaat makkelijk en voelt prettig.
+ De kap is goed te bedienen, wel zo handig.
+ De auto rijdt makkelijk en voelt meteen vertrouwd.
+ Volkswagens en cabrio’s zijn waardevast, zo ook deze Golf.
+ De kofferbak is nog redelijk groot.
– De opening naar het bagageruim is te klein.
– Het interieur is degelijk, maar een tikje saai.
Het oordeel
“Ik vind het heerlijk om in een cabrio te rijden, maar vaak is het openen van het dak een vervelende klus. Bij deze Golf echter niet! Het dak gaat – tot een snelheid van 30 kilometer per uur – geheel elektrisch open. Als de kap dicht is, is de daklijn wat lager dan bij de normale Golf. Maar het instappen voor- en achterin gaat makkelijk, mede door de grote deuren. Eigenlijk ben ik vrij snel uitgesproken over deze VW; alles is gewoon goed. De wegligging is redelijk neutraal, bij een noodstop doet de ABS het prima en het schakelen geeft een lekker gevoel omdat de versnellingen er soepel ‘in vallen’. Bij een cabrio is de kofferbak vaak een tegenvaller.
Het dak moet immers ook ergens opgeborgen worden. Maar de bagageruimte is bij deze Golf prima, alleen de doorgang ernaartoe had groter gemogen. Een doos met boodschappen kan er niet doorheen. Vaak heb je in een cabriolet last van omgevingsgeluid als de kap erop zit, maar de Golf is lekker stil van binnen. Al met al maakt het deze cabriolet tot een echt ‘hebbeding’. Een goede investering. En bovendien geeft open rijden een vrij gevoel.”
Audi A3 Cabriolet 1.2 TFSI Attraction
Volkswagen Golf Cabriolet 1.6 TDI BlueMotion Technology
- Motorinhoud: 1598 cc
- Vermogen: 105 pk
- Gemiddeld verbruik: 4,4 l/100 km
- Energielabel: C
- CO2-uitstoot: 117 g/km
- Afmetingen (lxbxh): 425 x 178 x 142 cm
- Gewicht: 1401 kg
- Prijs: €32.590
De Pluslezer
Francis van Niekerk (50) is senior purser en maakt dus heel wat kilometers in de lucht. Met haar Volkswagen Polo uit 2003 legt ze minder grote afstanden af; ze rijdt vooral op en neer naar Schiphol, zo’n 9000 km per jaar.Francis’ autotest in tien punten
Francis houdt van autorijden. Comfort speelt een rol, maar betrouwbaarheid vindt ze nog belangrijker. Vanwege haar werk moet ze immers zo nu en dan ook ’s nachts met de auto naar Schiphol. Heeft de Golf Cabriolet haar kunnen inpalmen? Haar tien plus- en minpunten:
+ Rijdt lekker pittig.
+ Remt prettig, gedoseerd.
+ Schakelt soepel.
+ De kofferbak is ruim genoeg voor een grote koffer.
+ Lekkere stoelen.
+ Je zit beschut als je met open dak rijdt, ook op snelheid.
+ Stil, hoewel de linnen kap anders doet vermoeden.
– Lage instap.
– Je stoot je hoofd tegen de voorruitlijst.
– Het zicht naar achteren is beperkt, lastig bij fileparkeren.
Het oordeel
“Ik heb heerlijk gereden. Dit is echt een auto om lange ritten mee te maken. Alles werkt soepel en de motor is pittig. Het is geen praktische gezinsauto, daarvoor is de ruimte te beperkt. Bovendien zou ik hem niet graag voor langere tijd op Schiphol laten staan. Zo’n stoffen kap is volgens mij toch inbraakgevoelig en kan uitnodigen tot baldadigheid.”
Het detail
“Het open dak is natuurlijk speciaal. Ik wilde al langer eens in een cabriolet rijden, leuk dat het nu kon. Ook de stuurbediening van radio en telefoon vind ik prettig.”
De professional
Michael Bleekemolen (62) was Formule 1-coureur. Hij is nu onder andere eigenaar van drie over-dekte kartbanen. Iedere maand velt hij een kritisch en deskundig oordeel over de testauto.Michaels autotest in tien punten
+ Het instappen gaat eenvoudig, ook met gesloten dak.
+ De Golf is ruim, een echte vierpersoonsauto.
+ De motor is soepel en zuinig.
+ Het schakelen gaat makkelijk en voelt prettig.
+ De kap is goed te bedienen, wel zo handig.
+ De auto rijdt makkelijk en voelt meteen vertrouwd.
+ Volkswagens en cabrio’s zijn waardevast, zo ook deze Golf.
+ De kofferbak is nog redelijk groot.
– De opening naar het bagageruim is te klein.
– Het interieur is degelijk, maar een tikje saai.
Het oordeel
“Ik vind het heerlijk om in een cabrio te rijden, maar vaak is het openen van het dak een vervelende klus. Bij deze Golf echter niet! Het dak gaat – tot een snelheid van 30 kilometer per uur – geheel elektrisch open. Als de kap dicht is, is de daklijn wat lager dan bij de normale Golf. Maar het instappen voor- en achterin gaat makkelijk, mede door de grote deuren. Eigenlijk ben ik vrij snel uitgesproken over deze VW; alles is gewoon goed. De wegligging is redelijk neutraal, bij een noodstop doet de ABS het prima en het schakelen geeft een lekker gevoel omdat de versnellingen er soepel ‘in vallen’. Bij een cabrio is de kofferbak vaak een tegenvaller.
Het dak moet immers ook ergens opgeborgen worden. Maar de bagageruimte is bij deze Golf prima, alleen de doorgang ernaartoe had groter gemogen. Een doos met boodschappen kan er niet doorheen. Vaak heb je in een cabriolet last van omgevingsgeluid als de kap erop zit, maar de Golf is lekker stil van binnen. Al met al maakt het deze cabriolet tot een echt ‘hebbeding’. Een goede investering. En bovendien geeft open rijden een vrij gevoel.”
De concurrentie: andere cabrio’s in basisuitvoering
Audi A3 Cabriolet 1.2 TFSI Attraction
- Zelfde motor(vermogen) als de Volkswagen
- B-label, 5,7 l/100 km, 132 g CO2/km
- Stoffen kap
- Vanaf €28.950
- 15 pk meer
- C-label, 6,7 l/100 km, 155 g CO2/km
- Stalen vouwdak
- Vanaf €32.700
- 5 pk meer
- D-label, 7,6 l/100 km, 175 g CO2/km
- Glazen vouwdak
- Vanaf €29.990
Bron
- Plus Magazine